چکیده:
هدف اصلی این پژوهش ارائه مدلی برای انتظارات و اولویت های منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران به روش گسترش عملکرد کیفیت (QFD) در جهت مهندسی کیفیت نظام رفاهی و روش پژوهش به صورت ترکیبی (کیفی و کمی) بود. در ابتدا به روش دلفی و مصاحبه با خبرگان (15نفر) شاخصهای رفاهی استخراج و در ادامه این شاخصها با نیازهای نیروی انسانی (208 نفر) به صورت پرسشنامه، مورد تطابق قرار گرفت. در تحقیق حاضر، نمونه آماری در بخش کیفی، خبرگان بخش رفاهی شرکت نفت بودند که در انتخاب آنان، مسائلی چون زمان، در دسترس بودن مصاحبهشوندگان و میزان همکاری آنها مورد توجه بود که بر طبق استانداردهای پژوهش های کیفی حد کفایت و اشباع آنها 15نفر به دست آمد. پس از تهیه پرسشنامه نهایی از شاخصهای خبرگان در بخش کمّی تعداد پرسشنامه ها از طریق فرمول کوکران به دست آمد. تایید پایایی با استفاده از آلفای کرونباخ با مقدار بیش از 0. 7 و آزمون روایی از طریق بررسی بارهای عاملی و نمرات AVE انجام شد. برای اطمینان در ماتریس خانه کیفیت (HOQ)، نیازهای فنی ایجاد شد و برای ساختن ماتریس خانه کیفیت برنامه های کیفیت خدمات رفاهی مورد پردازش قرار گرفت. در مدل نهایی مشخص گردید که قابلیت استفاده از خدمات اینترنتی (جی پی اس، صفحات مجازی، محتوای آنلاین، اطلاعرسانی آنلاین و...) یکی از انتظارات کلیدی منابع انسانی است که بر دیگر انتظارات اثرگذار است. همچنین مولفههای 18گانه با توجه به نوع رابطه در دستهبندی مربوطه خود دارای تاثیر مثبت یا منفی (قوی و متوسط) بر انتظارات منابع انسانی هستند.
The main purpose of this study was to provide a model for the expectations and priorities of human resources in National Iranian Oil Company by QFD for quality engineering of welfare system. The research method was qualitative and quantitative. At first, welfare indices were extracted from Delphi method and interviews with experts (n = 15) and then these indices were matched with the needs of human resources (n = 208) as a questionnaire. In the present study, the statistical sample in the qualitative section were the experts of the Oil Company's welfare department whose issues, such as time, availability of the interviewees, and the extent of their cooperation were considered. 15 people. After preparing the final questionnaire of expert indices in the quantitative part the number of questionnaires was obtained by Cochran formula. Reliability was confirmed using Cronbach's alpha of greater than 0.7 and validity test was performed by examining factor loadings and AVE scores. To ensure the quality of the home matrix (HOQ), technical requirements were created and the welfare service quality plans were processed to build the quality home matrix. In the final model it was found that the usability of internet services (GPS, virtual pages, online content, online information, etc.) is one of the key human resource expectations that influences other expectations. Also, the 18 components, depending on the type of relationship in their respective categories, have a positive or negative (strong and medium) impact on human resource expectations., have a positive or negative (strong and medium) impact on human resource expectations. The main purpose of this study was to provide a model for the expectations and priorities of human resources in National Iranian Oil Company by QFD for quality engineering of welfare system. The research method was qualitative and quantitative. At first, welfare indices were extracted from Delphi method and interviews with experts (n = 15) and then these indices were matched with the needs of human resources (n = 208) as a questionnaire. In the present study, the statistical sample in the qualitative section were the experts of the Oil Company's welfare department whose issues, such as time, availability of the interviewees, and the extent of their cooperation were considered. 15 people. After preparing the final questionnaire of expert indices in the quantitative part the number of questionnaires was obtained by Cochran formula. Reliability was confirmed using Cronbach's alpha of greater than 0.7 and validity test was performed by examining factor loadings and AVE scores. To ensure the quality of the home matrix (HOQ), technical requirements were created and the welfare service quality plans were processed to build the quality home matrix. In the final model it was found that the usability of internet services (GPS, virtual pages, online content, online information, etc.) is one of the key human resource expectations that influences other expectations. Also, the 18 components, depending on the type of relationship in their respective categories, have a positive or negative (strong and medium) impact on human resource expectations., have a positive or negative (strong and medium) impact on human resource expectations.
خلاصه ماشینی:
کاربرد اصلی این پژوهش در شرکت نفت میتواند فرایند گروهی منظم برای برنامه ریزی و طراحی محصولات جدید یا بهبود خدمات از طریق زیر باشد: - تمرکز بر نیازمندیهای مشتریان ، - به کار بردن محیط های قابل رقابت و نیازمندیهای بازار برای بالا بردن اهداف طراحی، - ایجاد کار گروهی و استفاده از فواید آن ، - تهیه مستنداتی برای تسهیل یکسان سازی ، - تبدیل نیازمندیهای کیفی مشتری به اهداف قابل اندازه گیری، به گونه ای که محصولات و سرویس های مناسب به صورت صحیح و در اولین فرصت به بازار معرفی شوند.
(Akao, 2004) رواج بیشتر نسبت به سایر دیدگاه های موجود در بین متخصصان و کاربران QFD سادگی یادگیری و خلاصه بودن نسبت به سایر رویکردها ارتباط منطقی و ساده مراحل مختلف با یکدیگر پوشش مراحل مهم تولید محصول با استفاده از چهار ماتریس (فنی، انتظارات مشتریان ، نظرات خبرگان و ماتریس تحلیلی) شرکت ملی نفت ایران نیز که قلب صنعت عظیم نفت را تشکیل میدهد مجموعه ای سازمان یافته از واحدهای مدیریتی است که برای تأمین رفاه کارکنان این واحدها، سرمایه گذاری زیادی توسط این شرکت ، در حوزه خدمات رفاهی و اجتماعی کارکنان و امور گردشگری و خدمات فرهنگی صورت داده است .
این شرکت از دیرباز به دنبال مهندسی کیفیت و بهبود و ارتقاء عملکرد نظام رفاهی خود بوده و هدف این تحقیق نیز ارائه الگوی رضایت مندی ذینفعان با توجه به مهندسی کیفیت و ارتقا عملکرد به روش QFD چهار ماتریسی (ماتریس های فنی، انتظارات مشتریان ، نظرات خبرگان و ماتریس تحلیلی) در شرکت ملی نفت ایران است .