چکیده:
مکتوبات سقراطی کسنوفون حاوی آن وجهی از فلسفهی سیاسی سقراطی است که به فراسوی شیوهی زندگی سیاسی اشاره کرده و تربیت سیاسی را در معنای سلبی آن مدّ نظر قرار میدهد. کسنوفون از این منظر، به تبعِ استادش سقراط، میکوشد تا با موضوع قراردادن بحث در باب طبیعت انسان به جای بحث در باب طبیعت به معنای کلی کلمه، بر این بینش سقراطی مهر تایید بزند که فلسفهی سیاسی، در حکم فلسفهی اولی است. موضوع فیلسوف در مقام مربّی، طبیعت انسان و بحث در باب زندگی انسانی و چیزهای خیر و شرّ است، و انسان به مثابهی یگانه موجود لوگوسیک، در ضمن یگانه موجودِ گشوده به سوی کل است. بدین ترتیب فیلسوف سیاسی در مقام مربّی، با آغازکردن از زندگی سیاسی به صورت زنده و بلاواسطهی آن، میکوشد مترّبی را از یک سو با محدودیتها مندرج در تحت این شیوه از زندگی، و از سوی دیگر محدودیتها عقل برای چیرهکردن تامّ و تمام اصول عقلانی بر زندگی سیاسی آشنا سازد. ما در این مقاله میکوشیم تا با طرح بحث از غایتِ تربیتی مکتوبات سقراطی کسنوفون، به ویژه ممورابیلیای او، زمینه را برای فهم کلیت فکر فلسفی کسنوفون در مقام یک فیلسوف سیاسی سقراطی فراهم گردانیم.
The most important of the Socratic writings of Xenophon is his Memorabilia. The Xenophon’s Socratic writings involve that aspect of Socratic political philosophy in which he adverted to the trans-political way of life and insisted on the political education from its negative point of view. Xenophon, attempting to take human nature rather than mere nature as a main philosophical subject, affirms that political philosophy in its Socratic sense is ‘first philosophy’. The philosopher’s subject as an educator is human nature and morality and good and evil things, and human being as the only logos-based being is the only being who is opened to the whole. So the political philosopher as an educator, beginning with political way of life in its alive and immediate form, attempts to confront the pupil on the one hand with the limitations of that way of life and on the other with the limitations of reason for applying totally the rational rules in the political life. In this paper, putting forward the educational end of Xenophon’s Socratic writings, particularly his Memorabilia, we pave the way for understanding the philosophical thought of Xenophon as a Socratic political philosopher.
خلاصه ماشینی:
غرب شناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی دوفصل نامۀ علمی (مقالۀ علمی ـ پژوهشی)، سال یازدهم ، شمارۀ دوم ، پاییز و زمستان ١٣٩٩، ٢٠٩ - ٢٣٣ غرض ماورای سیاسی مکتوبات سقراطی کسنوفون شروین مقیمی * چکیده مکتوبات سقراطی کسنوفون حاوی آن وجهـی از فلسـفۀ سیاسـی سـقراطی اسـت کـه بـه فراسوی شویۀ زندگی سیاسی اشاره میکند و تربیت سیاسی را در معنای سـلبی آن مـدنظر قرار میدهد.
برای مثال ، ارسطو در این که شیوۀ زندگی سیاسـی مدخلیتی تعیین کننده در سعادت انسان دارد صریح است ؛ اما این نکته درمـورد دو فیسـلوف سیاسی سقراطی دیگر، یعنی افلاطون و کسـنوفون ، بـه نحـو دیگـری اسـت .
اشارۀ کسنوفون به توجه ویژۀ سقراط بـه جـاه طلبـی سیاسـی و شـریف برخـی جوانـان به عنوان یکی از نشانه های استعداد در نفس آن ها ما را با مقولۀ مهم دیگری در شـیوۀ تربیتـی مندرج در فلسفۀ سیاسی سقراطی آشنا می کند که به یک معنا افلاطون و کسـنوفون درمـورد آن اشتراک نظر دارند.
این نکتۀ مهمی است و نشان میدهد جاه طلبی شریف یا سیاسـی از دو حیث میتوانست توجه سقراط را به گزینش معاشـران یـا مصـاحبان او برانگیـزد: نخسـت ، کسانی که از جاه طلبی سیاسی شدید برخوردار بودند (مثل کریتیـاس و آلکیبیـادس )؛ و دوم ، غرض ماورای سیاسی مکتوبات سقراطی کسنوفون ٢٢١ کسانی که میتوانستند از ره گذر تربیت سقراطی به امری معطوف شوند که بـه یـک معنـا در فراسوی شیوۀ زندگی سیاسی قرار داشت .