چکیده:
مقالهی حاضر با هدف شناسایی شایستگیهای کانونی مربیان تربیت جنسی طراحی گردید و جهت تعیین شایستگیهای کانونی، از روش پنج مرحلهای بیهام و مایر، بهره گرفته شد. جامعهی پژوهش حاضر، کلیه متخصصان تربیت جنسی و مربیان عفافگرایی و تربیت جنسی شهر مشهد، در نظر گرفته شدند که با روش نمونهگیری هدفمند، مورد گزینش قرار گرفتند و مصاحبه نیمهساختار یافته و پرسشنامه، ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش بودند. با بررسی ادبیات و آرای صاحبنظران و منابع علمی مختلف در خصوص شایستگیهای کانونی مربیان و یافتههای حاصل از مصاحبهها و پرسشنامهها، فهرستی مشتمل بر 785 مفهوم استخراج و گردآوری گردید و مفاهیم بهدست آمده در قالب 109 مقوله دستهبندی شدند. پس از تجزیهوتحلیل دادههای بهدست آمده، شایستگیهای مربیان تربیت جنسی در قالب 16 مضمون و پنج محور قرار گرفتند. مضامین رابطهی مربی با خدا، رابطهی مربی با خود و رابطهی مربی با دیگران، در محور ویژگیهای پایهی مورد نیاز مربی جای گرفتند. مبانی تربیت جنسی، غرب و تربیت جنسی و مفهوم شناسی امر جنسی در محور مباحث نظری مورد نیاز مربی، گنجانده شدند. مضامین مربوط به محور تبیین و توصیف آسیبهای جنسی، زمینهسازهای فساد جنسی، آسیبشناسی جنسی و پیامدهای منفی ناشی از آسیبهای جنسی، معرفی شدند. مضمون باورهای اساسی در محور باورهای مورد نیاز در تربیت جنسی و مضامین سواد رسانهای، چگونگی پاسخگویی به سؤالات و شبهات نوجوانان، مهارت پیشگیری و مواجهه صحیح با سوءاستفاده جنسی، مواجهه با پدیده خودارضایی، روانشناسی مسائل جنسی و توانایی بهکارگیری راهبردها و راهکارهای خویشتنداری جنسی نوجوانان نیز، در محور مهارتهای مورد نیاز برای مربی تربیت جنسی قرار گرفتند.
The present paper was designed to identify the key competencies of sexual education coaches. To determine the key competencies, the five-step Byham & Moyer method was used. The present study population included all education specialists, sex education specialists, and Continence and sex education specialists’ educators in Mashhad. They were selected by targeted sampling method. A Semi-structured interview and questionnaire were used to collect data. By studying the literature and opinions of scholars and various scientific sources about the competencies of the coaches, and the findings of the interviews and questionnaires, a list of 785 concepts was extracted and collected, and then the concepts were classified into 109 categories. After analyzing the data, the competencies of sexual education coaches were divided into 16 themes and 5 axes. The themes of “the coach's relationship with God”, “the coach's relationship with himself” and “the coach's relationship with others”, were placed in the core of the basic characteristics of the coach. “The Foundations of sexual education”, “the West and sexual education”, “the sexual-conceptualization”, were included in the center of the theoretical issues needed by the coach. Also themes related to the axis of explanation and description of sexual harm “the underlying instruments of sexual corruption”, “sexual pathology” and “the negative consequences of sexual injuries” were introduced. The Themes “of basic beliefs” in the axis of the beliefs needed in sexual education and the Themes “of media literacy”, “how to answer the questions and doubts of adolescents”, “the prevention and exposure skills of sexual abuse”, “exposure to masturbation phenomena”, “sexual psychology” and “The ability to apply adolescent continence strategies and solutions” was also at the axes of the skills needed for the Coach of sexual education.
خلاصه ماشینی:
بنابراين ، با استناد به آن چه گفته شد و با توجه به اهميتي که امور جنسي در جامعه فعلي ايران دارد، در اين مقاله تلاش مي گردد تا فهرست جامعي از ويژگي ها و صلاحيت هاي اصلي و محوري مورد نياز معلمان و مربيان تربيت جنسي (شايستگي هاي کانوني )، مورد بررسي و شناسايي قرار گيرد تا در نهايت ، يک چارچوب مفهومي مناسبي براي آن ارائه گردد.
٢. سازمان تبليغات اسلامي شهر مشهد، اقدام به تربيت و آموزش گروهي از مربيان عفاف گرايي و تربيت جنسي نموده است و اين مربيان جلسات مشخصي را در هر سال آموزشي ، براي والدين و دانش آموزان دوره دبيرستان ، در مدارس و ديگر مکان هاي فرهنگي آموزشي برگزار مي کنند.
بحث و نتيجه گيري نقش معلمان و مربيان به عنوان عنصر و رکن اصلي تربيت جنسي دانش آموزان در نظام برنامه درسي ، بر کسي پوشيده نيست و آن چه که کودکان ، نوجوانان و جوانان در مدرسه کسب مي کنند، متأثر از خصوصيات ، کيفيات و شايستگي هاي علمي ، فرهنگي ، ديني ، اجتماعي ، اخلاقي و معنوي و مربيان است .