چکیده:
زمینه و هدف: هدف از پژوهش حاضر، بررسی تأثیر ویژگیهای رهبری خدمتگزار در مدیران و فرماندهان بر توانمندسازی کارکنان نیروی انتظامی است که ازطریق مدل چهاربعدی «توماس ولتهوس» (احساس شایستگی، معناداربودن، خودسازماندهی و مؤثر بودن) برای توانمندسازی و ازطریق دیدگاه «پترسون» برای رهبری خدمتگزار، مورد سنجش قرار گرفت.
روش: روش پژوهش توصیفی- پیمایشی با هدف کاربردی است. جامعه آماری این پژوهش کارکنان و مدیران ستاد فرماندهی نیروی انتظامی بود که ازطریق فرمول کوکران، حجم نمونه 367 نفر و با روش نمونهگیری طبقهای انتخاب شد.
یافتهها: تأثیر ویژگیهای رهبری خدمتگزار در مدیران و فرماندهان بر توانمندسازی کارکنان نیروی انتظامی ازطریق تحلیل رگرسیونی مورد بررسی قرار گرفت و نتایج حاصل به تأثیر رهبری خدمتگزار بر توانمندسازی دلالت دارد. همچنین ازطریق تحلیل همبستگی پیرسون، یافتههای پژوهش بیانگر آن است که بین ویژگیهای رهبری خدمتگزار در مدیران و فرماندهان با توانمندسازی کارکنان نیز رابطه وجود دارد.
نتیجهگیری: کارکنان توانمند، کارکنانی هستند که تحت هدایت و رهبری رهبران خدمتگزار قرار دارند. بنابراین رهبری خدمتگزار بهترین گزینه برای پرورش کارکنان توانمند است. قدرت رهبران خدمتگزار با توانمندسازی پیروان چندبرابر میشوند. نتایج پژوهش نشان داد که همۀ متغیرهای پژوهشی رهبری خدمتگزار، یعنی خدمترسانی، تواضع و فروتنی، قابلیت اعتماد و نوعدوستی، عشق الهی، چشمانداز و قدرتمندسازی، توان پیشبینی معناداری برای توانمندسازی کارکنان دارند.
خلاصه ماشینی:
همچنين ازطريق تحليل همبستگي پيرسون ، يافته هاي پژوهش بيانگر آن است که بين ويژگي هاي رهبري خدمتگزار در مديران و فرماندهان با توانمندسازي کارکنان نيز رابطه وجود دارد.
نتايج پژوهش نشان داد که همة متغيرهاي پژوهشي رهبري خدمتگزار، يعني خدمت رساني ، تواضع و فروتني ، قابليت اعتماد و نوع دوستي ، عشق الهي ، چشم انداز و قدرتمندسازي ، توان پيش بيني معناداري براي توانمندسازي کارکنان دارند.
حال با توجه به توضيحات داده شده ، پژوهش حاضر بر اين است که از يک سو به معرفي نظريه ارزشمند رهبري خدمتگزار پرداخته و از سوي ديگر تأثير آن را بر توانمندسازي در کارکنان نيروي انتظامي جمهوري اسلامي ايران مورد بررسي و سنجش قرار دهد.
و در نتيجه اين پژوهش به دنبال پاسخ به اين فرضيه است که : ويژگي هاي رهبري خدمتگزار در مديران و فرماندهان بر توانمندسازي کارکنان نيروي انتظامي تأثير دارد.
شاخص هاي توصيفي متغيرهاي پژوهش ميانگين انحراف استاندارد کمينه بيشينه خدمت رساني 4/1093 0/65746 1/00 5/00 اعتماد 4/0189 0/61342 1/40 5/00 تواضع و فروتني 3/9081 0/67953 1/00 5/00 نوع دوستي 3/9271 0/78632 1/00 5/00 چشم انداز 4/1739 0/61197 2/00 5/00 عشق الهي 3/9986 0/75856 1/00 5/00 قدرتمندسازي 3/9369 0/88941 1/00 5/00 ب ) تحليل يافته هاي استنباطي فرضيه فرعي اول : ويژگي خدمت رساني در مديران و فرماندهان بر توانمندسازي کارکنان نيروي انتظامي تأثير دارد.
A Correlaton of Servant Leadership, Leader trust, organizaton .