چکیده:
هدف: هدف پژوهش حاضر مقایسه اثربخشی روش دروروش ترکیبی (آموزش مستقیم و آگاهی واجشناختی) بر علائم نارسا خوانی بود. روششناسی: روش پژوهش نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون – پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری کلیه دانشآموزان نارسا خوان که به مراکز اختلالات یادگیری شهر ارومیه در سال تحصیلی 97-98 مراجعه و تعداد45نفر به صورت هدفمند در دو گروه آزمایشی ویک گروه کنترل به صورت تصادفی قرار گرفتند. در یک گروه روش در و در گروه دیگر روش ترکیبی هریک به مدت 20 جلسهی 60دقیقهای اجرا گردید. برای جمعآوری دادهها از آزمون خواندن ونارسا خوانی استفاده شد. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری بود. یافتهها: نتایج نشان داد هر دو روش در و ترکیبی (آموزش مستقیم و آگاهی واجشناختی) به طور معنیداری نسبت به گروه کنترل بر علائم نارسا خوانی اثربخش بوده اند (p <0. 05). همچنین نتایج مقایسههای زوجی نشان داد گروه ترکیبی (آموزش مستقیم و آگاهی واجشناختی) در اکثر مولفههای خواندن نسبت به گروه در اثربخش-تراست. نتیجهگیری: با توجه به اثربخشی آموزش آگاهی واجشناختی و مستقیم بصورت ترکیبی بر علائم نارسا خوانی دانشآموزان از اهمیت بالایی برخوردار است.
The aim of this study was to compare the effectiveness of dore method and combined method (direct instruction and phonological awareness) on the symptoms of dyslexia. The method of the present study was semi-experimental pre-test-post-test with control group.The population included all students of elementary school of UROMIA (2018-2019) with dyslexia who referred to the learning problems center and 45 students were randomly divided into two experimental groups and one control. For one group, dore method and for the other group, the combined method was performed for 20sessions of 60-minute. Reading and dyslexia tests were used to measure the dependent variable. Data analysis using multivariate analysis of covariance showed that both dore method and combined methods (direct instruction and phonological awareness) were significantly more effective than the control group on the symptoms of dyslexia(p < .05). Also, the results of pair wise comparisons showed that the combined group (direct training, phonological awareness) In most components of reading, it is more effective than the dore group Therefore, paying attention to the effectiveness of phonological and direct awareness education in combination with the symptoms of student dyslexia is of great importance.
خلاصه ماشینی:
Moore, D’Mello, McGrath, &Stoodley 3.
در آموزش مستقیم بارویکردی رفتارگرایانه دارای ویژگیهای خاصی (اهداف مشخص ، سازمان دهی دقیق ، گام های کوچک ، ارائه مطالب از ساده به دشوار، ارائه پیش سازمان دهنده ها، تمرین سازمان یافته و هدایت شده ، ارزیابیهای مکرر و تقویت ) است که آن را به یک شیوه کارآمد و مؤثر برای کمک به دانش آموزان دارای اختلال یادگیری تبدیل میکند (کله و چان ، ١٩٩٠، ترجمه ماهر، ١٣٨٦).
Aravena, Tijms, Snellings, & Van der Molen 4.
در مجموع نتایج موجود گویای این است که آموزش ترکیبی (آگاهی واج شناختی و آموزش مستقیم ) و آموزش در که مبتنی بر تربیت مخچه بوده در بهبود خواندن و کاهش علائم نارساخوانی در دانش آموزان نارساخوان مؤثر بوده اند.
تحلیل داده ها نشان میدهد روش ترکیبی (آگاهی واج شناختی و آموزش مستقیم ) برکاهش علائم نارساخوانی دانش آموزان نارسا خوان اثربخش است و این پژوهش با یافته های متعدد قبلی همسو میباشد.
Shomway-Cook & Woollacott یافته های این تحقیق در مجموع در مؤلفه های خواندن گروه آزمایشی ترکیبی (آگاهی واج شناختی و آموزش مستقیم ) نسبت به گروه آزمایشی در تأثیر بیشتری در کاهش علائم نارساخوانی دارد.
در نهایت به ادارات آموزش وپرورش پیشنهاد میشود که به ساعت تربیت بدنی اهمیت بیشتری داده شود و همچنین مربیان مراکز اختلالات یادگیری از برنامه آموزشی ترکیبی (آگاهی واج شناختی و آموزش مستقیم ) جهت بهبود مهارت های خواندن دانش آموزان نارساخوان استفاده نمایند.
تأثیر آموزش مهارت های آگاهی واج شناختی بر بهبود عملکرد خواندن دانش آموزان مشکوک به نارساخوانی.