چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین رابطه گرایش به کار تیمی و مسئولیت پذیری کارکنان آموزش و پرورش، انجام شد. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر روش تحقیق، توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل کلیه کارکنان آموزش و پرورش نواحی 1 و 2 شهرستان ساری در سال تحصیلی 00-1399 بود که از این جامعه آماری تعداد 280 نفر با روش نمونهگیری غیرتصادفی در دسترس به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری، پرسشنامههای استاندارد گرایش به کار تیمی باکر و همکاران (2010) و مسئولیتپذیری احمدی آخورمه و همکاران (1392) بود. تجزیه و تحلیل دادهها با آمار توصیفی (میانگین و انحراف استاندارد) و آمار استنباطی (ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل رگرسیونی) از طریق نرمافزار SPSS23 در سطح اطمینان 95 درصد (0/05=a) انجام شد. یافتهها نشان داد که رابطه مثبت معنی داری بین گرایش به کار تیمی و ابعاد آن یعنی ساختار گروه، رهبری، کنترل موقعیت، حمایت متقابل و برقراری ارتباط با مسئولیت پذیری کارکنان وجود دارد. به طوری که تحلیل رگرسیونی تایید کرد که این متغیرها 82/3 درصد از مسئولیت پذیری کارکنان را تبیین (پیشبینی) میکنند. در این میان، حمایت متقابل بیشترین سهم را در پیشبینی مسئولیت پذیری کارکنان دارد و بعد از آن در مراتب بعدی، کنترل موقعیت، رهبری، برقراری ارتباط و ساختار گروه قرار دارند.
خلاصه ماشینی:
یافته ها نشان داد که رابطه مثبت معنی داری بین گرایش به کار تیمی و ابعاد آن یعنی ساختار گروه ، رهبری، کنترل موقعیت ، حمایت متقابل و برقراری ارتباط با مسئولیت پذیری کارکنان وجود دارد.
بنابراین ، چون مقادیر همبستگی محاسبه شده اعدادی مثبت میباشند، در نتیجه ، میتوان ادعا نمود رابطه مثبت معنی داری بین گرایش به کار تیمی و ابعاد آن (ساختار گروه ، رهبری، کنترل موقعیت ، حمایت متقابل و برقراری ارتباط ) با مسئولیت پذیری کارکنان وجود دارد.
بنابراین ، مسئولیت پذیری کارکنان توسط ابعاد گرایش به کار تیمی (ساختار گروه ، رهبری، کنترل موقعیت ، حمایت متقابل و برقراری ارتباط ) قابل پیش بینی است .
جدول ٤: ضرایب متغیرهای وارد شده در معادله رگرسیون (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول ٤ نشان داد از میان ابعاد پنج گانه متغیر گرایش به کار تیمی، حمایت متقابل با ضریب تاثیر ٠/٢٥ بیشترین سهم را در پیش بینی مسئولیت پذیری کارکنان دارد و بعد از آن در مراتب بعدی کنترل موقعیت (ضریب تاثیر: ٠/٢١)، رهبری (ضریب تاثیر: ٠/١٩)، برقراری ارتباط (ضریب تاثیر: ٠/١٧) و ساختار گروه (ضریب تاثیر: ٠/١٥) قرار دارند.
بحث و نتیجه گیری پژوهش حاضر با هدف تعیین رابطه بین گرایش به کار تیمی و مسئولیت پذیری کارکنان آموزش و پرورش شهرستان ساری انجام شد.
یافته های پژوهش نشان داد که رابطه مثبت معنی داری بین گرایش به کار تیمی و ابعاد آن یعنی ساختار گروه ، رهبری، کنترل موقعیت ، حمایت متقابل و برقراری ارتباط با مسئولیت پذیری کارکنان وجود دارد.