چکیده:
برنامه معلم پژوهنده در قالب فرآیند هایی چون اقدام پژوهی با اهداف متنوعی بررسی و شناسایی ظرفیت های پژوهشی معلمان و کاربست این یافته ها بصورت مستقیم در فرآیند های آموزشی و پرورشی جایگاه برجسته ای در تعلیم و تربیت داراست. این مطالعه به بررسی اهدافی چون میزان آشنایی معلمان با فرآیند اقدام پژوهی، تاثیر مولفه جنسیت در رغبت به مشارکت معلمان نسبت به این برنامه به همراه راهکار و اولویت بندی آنها پرداخته است. روش بکارگرفته شده در این پژوهش از نوع آمیخته (کیفی و کمی) بود که جامعه آماری پژوهش را تمامی معلمان مقطع ابتدایی استان سیستان و بلوچستان تشکیل دادند. نمونه پژوهش شامل ۳۷۹ نفر (۲۱۴ زن و ۱۶۵ مرد) بودند که به روش خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. ابزار پژوهش نیز شامل مصاحبه ساختاریافته، گروه های کانونی و پرسشنامه محقق ساخته بود که دادههای حاصل از پژوهش با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی (t تک نمونه ای و گروه های مستقل) تجزیه و تحلیل شدند. نتایج پژوهش نشان داد که میزان آشنایی معلمان دوره ابتدایی استان سیستان و بلوچستان نسبت به فرآیند های اجرایی اقدام پژوهی در حد پایین است. همچنین میان جنسیت و میزان آشنایی با اقدام پژوهی ارتباط معنادار وجود دارد. علاوه بر این، اولویت بندی راهکارهای ترغیب معلمان نسبت به برنامه معلم پژوهنده بیانگر آن بود که به ترتیب راهکار های آموزشی و راهکار های سازمانی بالاترین اولویت و در مقابل، راهکار های مربوط به پشتیبانی مدرسه کمترین اولویت را نزد معلمان در این زمینه دارد.
خلاصه ماشینی:
میزان آشنایی معلمان نسبت به برنامه معلم پژوهنده (مطالعه موردی : معلمان دوره ابتدایی استان سیستان و بلوچستان ) *1 ذبیح الله اللهی 2 مجید کهرازهی 3 فاطمه پودینه چکیده برنامه معلم پژوهنده در قالب فرآیند هایی چون اقدام پژوهی با اهداف متنوعی بررسی و شناسایی ظرفیت های پژوهشی معلمان و کاربست این یافته ها بصورت مستقیم در فرآیند های آموزشی و پرورشی جایگاه برجسته ای در تعلیم و تربیت داراست .
لذا، فراهم نمودن زمینه مشارکت معلمان در فعالیت های پژوهشی از جمله اقدام پژوهی به عنوان یکی از اهداف راهبردی وزارت آموزش وپرورش در امر توسعه و گسترش فرهنگ تحقیق و پژوهش در بین معلمان ضرورت پیدا کرد که امروزه ، توسط پژوهشگاه مطالعات آموزش وپرورش با عنوان برنامه معلم پژوهنده مورد پیگیری قرار گرفته است (پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش ، ١٣٩٨).
نتایج پژوهش موسی زاده (١٣٩٢)، با هدف بررسی آسیب شناسی رویکرد اقدام پژوهی معلمان دوره متوسطه شهرستان بابل نشان داد که دانش و مهارت معلمان در زمینه اقدام پژوهی پایین است ولی نگرش معلمان در این زمینه بالاست ، همچنین از دیدگاه معلمان عوامل سهیم در چالش های اقدام پژوهی به ترتیب شامل مولفه فرهنگی، آموزشی، فردی، سازمانی و مالی است .
این یافته پژوهشی با نتایج پژوهش صفی خانی و همکاران (١٤٠٠)، بابایی و همکاران (١٤٠٠)، سادات حسینیان و همکاران (١٣٩٩)، فروزش و پژمان (١٣٩٧)، موسی زاده (١٣٩٢)، سیاه منصوری (١٣٩١)، نجفی و همکاران (١٣٨٨) و بورگ و آشامایمیری (٢٠١٢) مطابقت دارد.