چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثیر یادگیری معکوس بر انگیزه پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانش اموزان پایه دوم شهرستان آمل در دوران همه گیری کوید ۱۹ انجام شد. این پژوهش از نوع تحقیقات شبه تجربی با دو گروه کنترل و آزمایش به همراه پیش آزمون و پس آزمون به منظور بررسی تغییرات حاصله پیش و پس از اعمال متغیر آزمایشی در گروه آزمایش و مقایسه آن با گروه کنترل می باشد. جامعه این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان پسر پایه دوم دوره ابتدایی شهر آمل در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۰ بود. روش نمونه گیری نیز به صورت خوشه ای چندمرحله ای بود. لازم به ذکر است در میان مدارس ۲مدرسه پسرانه به تصادف انتخاب شد و پس از آن یک کلاس دوم این مدارس به صورت تصادفی به گروه کنترل و یک کلاس دیگر به گروه آزمایش اختصاص داده شد. از پرسشنامه عملکرد تحصیلی فام و تیلور(۱۹۹۸) و پیشرفت تحصیلی هرمنس (۱۹۷۰) استفاده شد. روایی این پرسشنامه به وسیله روایی محتوایی و پایایی آن به وسیله آلفای کرانباخ بررسی و تایید شد. .داده ها به وسیله تحلیل کوواریانس یکطرفه تحلیل گردید. نتایج بیانگر این بود که روش یادگیری معکوس بر پیشرفت تحصیلی و عملکرد تحصیلی در درس ریاضی تاثیرگذار است.
خلاصه ماشینی:
این شیوه برترین ویژگی های آموزش حضوری و الکترونیکی را با یکدیگر ترکیب نموده است و با افزودن شیوه یادگیری دانش آموز محور به آموزش حضوری و استفاده از ابزارهای توانمندی مانند محتوای آموزشی استاندارد، به سادگی می تواند کیفیت آموزش بالاتری را نسبت به هر دو شیوه یادگیری به دست دهد؛ اما علاوه بر کیفیت یادگیری، سیستم آموزش تلفیقی با هزینه مالی 1 -sahu 2 - UNICEF 3 -chiu et al 4 - Bonk & Graham 5 - Magid کمتری نسبت به روش های حضوری و با کیفیت بالاتری نسبت به آموزش الکترونیکی پیاده سازی می گردد(ایزدی و همکاران ، (1399 برگمن و سمز(٢٠١٧) ضمن استثنایی قلمداد کردن قابلیت تلفیقی آموزش معکوس و تأکیدی که این شیوه بر کیفیت یادگیری دارد؛ بر این باور هستند که آموزش معکوس بیش از اینکه به مهارت های فناورانه توجه داشته باشد، اساس کار آن بر توانایی معلم و انگیزه و اندیشه او استوار شده است ، در عین اینکه نتیجه آن بهره وری از فناوری در بهترین شکل ممکن بوده است .
اسماعیلی فر، تقوایی یزدی و آذری(١٣٩٥) در پژوهش خود به این نتیجه رسیدند که استفاده از روش یادگیری معکوس دارای تأثیر بر روی یادگیری علوم دوره ابتدایی است .
نتایج تحقیق بیانگر این بود که در قیاس با گروه کنترل که از روش های عادی در تدریس استفاده می شد، روش یادگیری معکوس دارای تأثیر بر افزایش عملکرد تحصیلی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی بود.