چکیده:
زمینه و هدف: امروزه سازمانها باید به تقاضاهای روزافزون شهروندان پاسخگو باشند، ازاینرو پاسخگویی و تکریم اربابرجوع در همه سازمانها نقش محوری دارد. هدف این پژوهش شناسایی عوامل مؤثر در ارتباطات رؤسای کلانتری با اربابرجوع است.
روش: این پژوهش از نوع پژوهشهای کاربردی و روش بهکاررفته در آن توصیفی از نوع همبستگی است. روش جمعآوری دادهها میدانی با استفاده از پرسشنامه محققساخته با 61 پرسش بسته است. جامعه آماری این پژوهش، کلیه رؤسای کلانتریهای استان کرمان بود و نمونهگیری انجام نشد و جامعه آماری بهصورت تمام شمار در نظر گرفته شد. بهمنظور تجزیه و تحلیل داده، از آزمون کولموگروف اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن دادهها و برای تأیید مدل از تکنیک تحلیل عاملی تأییدی در نرمافزار «اسمارت پی.ال.اس» استفاده شد.
یافتهها: افراد مشارکتکننده در پژوهش از سن، تحصیلات، سابقه خدمت و درجه مورد قبولی برخوردار بوده و ارزیابی افراد از متغیرهای نگرش عوامل فردی با میانگین 091/3 و عوامل محیطی با میانگین 000/3 و عوامل سازمانی با میانگین 478/3 مطلوب و میزان رضایتمندی اربابرجوع از منظر رؤسای کلانتری از میانگین بالایی (000/4) برخوردار و رضایتبخش بوده است.
نتایج: نتایج پژوهش نشان میدهد عوامل فردی، سازمانی و محیطی در ارتباطات رؤسای کلانتریهای استان کرمان با اربابرجوع بهصورت مثبت و مستقیم مؤثر است که میتواند در رضایتمندی اربابرجوع اثرگذار باشد.
خلاصه ماشینی:
نتايج : نتايج پژوهش نشان مي دهد عوامل فردي ، سازماني و محيطي در ارتباطات رؤساي کلانتري هاي استان کرمان با ارباب رجوع به صورت مثبت و مستقيم مؤثر است که مي تواند در رضايت مندي ارباب رجوع اثرگذار باشد.
ازنظر مولاي متقيان علي (عليه السلام ) حکومت بر مردم به هيچ وجه هدف نيست ، بلکه امانت الهي است که بايد براي خدمت به بندگان خدا و به عنوان وسيله اي به منظور رفع نيازهاي محرومان و نيازمندان قرار گيرد و اين آرمان والا جز با حکومت صالحان تحقق نمي يابد که مهم ترين ابعاد مديريت ارتباط ارباب رجوع براساس انديشه هاي مديريتي حضرت علي (عليه السلام ) عبارت اند از: ١- رعايت عدالت : در سخنان حضرت علي (عليه السلام ) عدالت در يک مورد به معناي انصاف و ميانه روي و پرهيز از افراط وتفريط ، و در جاي ديگر به مفهوم قرار دادن هر چيز در جاي خود و در موردي به معناي سياست عمومي آمده است (محمدي ري شهري ، ١٣٨٢: ١٩٥).
نتايج آزمون کيفيت مدل اندازه گيري متغيرهاي پنهان CV com رضايت مندي ارباب رجوع 0/569 نگرش عوامل سازماني 0/446 نگرش عوامل فردي 0/407 نگرش عوامل محيطي 0/464 ميانگين کل 0/472 جدول ١٠ ضرايب همبستگي پيرسون براي بررسي رابطه ميان متغيرهاي پنهان را به صورت دو به دو و روايي واگرا و ريشه دوم ميانگين واريانس تبيين شده (AVE) را نشان مي دهد.