چکیده:
زمینه و هدف: تهدید نرم به روحیه و روان ملتها، بهعنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد میکند، عزم و اراده ملتها را از بین میبرد و مقاومت و دفاع از آرمانها و سیاستهای نظام را تضعیف میکند. هدف پژوهش حاضر شناخت حوزههای تأثیرگذار تهدید نرم است تا کاربران انتظامی بتوانند از ابزارها و شیوههای مناسبتری برای پیشگیری، مقابله و یا کاهش اثر تهدید نرم بهرهگیری کنند.
روش: پژوهش حاضر ازنظر هدف، توسعهای- کاربردی و از نوع پژوهشهای آمیخته اکتشافی (کیفی و کمی) است و بهصورت پیمایشی انجام شده است، در روش کیفی از تحلیل محتوا استفاده شده و دادههای آن با استفاده از مصاحبه عمیق بهدست آمده است. جامعه مورد مطالعه در این مرحله، 10 نفر از صاحبنظران این حوزه و در مرحله دوم برای تعیین اولویت مولفهها با رویکرد انتظامی، اطلاعات موردنظر از طریق پرسشنامه جمعآوری شد. حجم جامعه نمونه 89 نفر، پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفای کرونباخ 74/0 بهدستآمده و برای تعیین اولویت و تحلیل مولفهها از آزمونهای آماری تحلیل واریانس و فریدمن استفاده شد.
یافتهها: 42 مولفه شناسایی شد که مهمترین مولفهها، بیثباتی سیاسی از طریق تبلیغ ناکارآمدی نظام؛ تضعیف و از بین بردن الگوهای رفتاری نظام هویتی، ملی، دینی؛ القای غم، یاس و ناامیدی در جامعه؛ القای بحران، رکود اقتصادی و گرانی؛ الگوسازی و القای مدیریت موفق غربگرا؛ و القای بینیازی و جلوگیری از دستیابی به دانش برتر و تضعیف روحیه پایداری و مقاومت ملی است.
نتایج: تهدید نرم از دیدگاه انتظامی بر 7 حوزه شامل: حوزههای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، مدیریتی، علمی- فنآوری و دفاعی- امنیتی تاثیرگذار است.
Background and amis: The soft threat damages the morale of the nations, as one of the factors of national power, undermines the determination of the nations and diminishes the resistance and defense of the ideals and policies of the system. The purpose of the present research is to identify the areas of effective soft threat, so that law enforcement users can use more appropriate tools and methods to prevent, counteract or reduce the impact of the threat. Method: The current research is a developmental-applied and a mixed methodstudy. The qualitative uses a content analysis and its data have been obtained using in-depth interviews. The population of the study at this stage was 10 experts in this field and in the second stage, to determine the priority of the components with the police approach, the information was collected through a questionnaire. The population size of the sample was 89, and the reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha of 0.77. For determining the priority and analyzing the components, the statistical tests of variance and Friedman analysis were used. Findings: 42 components were identified that the most important components were political instability through propagation of the system's ineffectiveness; weakening and elimination of the behavioral patterns of the identity, national, and religious system; inducing sadness, despair and disappointment in society; inducing crisis; economic recession; And the induction of a successful western-oriented government; and the induction of unpredictability and the avoidance of superior knowledge and the weakening of the spirit of national sustainability and resistance. Conclusion: Soft threats from the law enforcement perspective affect seven areas: economic, social, political, cultural, managerial, and scientific-technological and defense-security.
خلاصه ماشینی:
رتبه ميانگين و اولويت بندي مولفه هاي تهديد نرم ٢٠ الگوسازي و القاي مديريت موفق غرب گرا ٤/١٧ ١/٠٨٨ ١٤/٢٤ بيستم ٢١ هيجان سازي ، تحرک سازي اجتماعي و هدايت آن ها ٤/١٥ ١/٠٩٦ ١٤/١٢ بيست و يکم ٢٢ رؤياسازي اقتصادي از غرب ٤/١٢ ١/١٠٦ ١٣/٨٧ بيست و دوم 23 مرعوب سازي مديران ٤/٠٩ ١/١٠١ ١٣/٦٣ بيست و سوم ٢٤ نهادسازهاي اجتماعي همسو با غرب ٤/٠٦ ١/١١٢ ١٣/٤٨بيست و چهارم ٢٥ ترويج و تبليغ خانواده گريزي ٤/٠٤ ١/١١٨ ١٣/٣٢بيست و پنجم ٢٦ تضعيف و القاي ناپايداري و ناکارآمدي مديران ٤/٠٢ ١/١٢٣ ١٣/١٦٦بيست و ششم ٢٧ ترديدسازي در حوزه مديران ٤/٠٢ ١/١٢٧ ١٣/١٦ بيست و هفتم ٢٨ الگوسازي و قهرمان پروري متناسب بافرهنگ غرب ٣/٩٨ ١/١٢٢ ١٢/٩٤بيست و هشتم ٢٩ بزرگ نمايي اقوام ، اقليت ها و واگرايي آن ها در نقش و حق ٣/٩٦ ١/١٣٦ ١٢/٧٨ بيست و نهم ٣٠ ايجاد گسست ميان نيروهاي نظامي ، انتظامي و اطلاعاتي ٣/٩٣ ١/١٣٤ ١٢/٧٤ سي ام ٣١ بحران نمايي امنيت در کشور ٣/٩١ ١/١٤١ ١٢/٦٩ سي و يکم ٣٢ تهديد نمايي نيروهاي دفاعي و امنيتي براي ملت ٣/٨٧ ١/١٤٨ ١٢/٤٨ سي و دوم ٣٣ القاي برآوردهاي غلط دفاعي ٣/٨٤ ١/١٤٩ ١٢/٣٥ سي و سوم ٣٤ تضادآفريني در اصول و مباني نظام ٣/٨١ ١/١٥٤ ١٢/٢٢ سي و چهارم ٣٥ تضعيف و تغيير آرمان هاي ملي ٣/٧٩ ١/١٥٩ ١٢/٠٦ سي و پنجم ٣٦ تغيير در الگوي ادراکي و رفتاري فرهنگي ٣/٧٣ ١/١٦٧ ١١/٩١ سي و ششم ٣٧ بزرگ نمايي معضل ها و آسيب هاي اجتماعي ٣/٧١ ١/١٧٣ ١١/٨٦ سي و هفتم ٣٨ بزرگ نمايي و برتر نمايي تهديدات خارجي ٣/٦٨ ١/١٧٨ ١١/٦٤ سي و هشتم ٣٩ از بين بردن اعتماد بين مديران ٣/٦٦ ١/١٧٤ ١١/٦٠ سي و نهم ٤٠ ايجاد شکاف ارتباطي بين رهبران ، مديران و کارگزاران اقتصادي ٣/٦٤ ١/١٧٩ ١١/٤٧ چهلم ٤١ تسهيل دسترسي به محصول هاي نهايي ٣/٦٣ ١/١٨٢ ١١/٤٠ چهل و يکم ٤٢ ارائه و القاي برآورد غلط اجتماعي ٣/٦١ ١/١٨١ ١١/٢٥ چهل و دوم جداول شماره ١٠ تا ١٦، آزمون آماري تحليل واريانس فريدمن را براي هرکدام از حوزه هاي تأثيرپذير تهديد نرم نشان مي دهد.