چکیده:
هدف: بررسی تاثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر جهتگیری روابط بلندمدت با مشتری با توجه به نقش میانجی تصویر شرکت و رفتار شهروندی مشتری بوده است. روش: این مطالعه ازنظر هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، توصیفی – پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه آماری سطوح مدیریت شرکتهای کوچک و متوسط صنایع تولیدی غذایی در شهر تهران به تعداد 2047 نفر که حجم نمونه 324 نفر انتخاب و با پرسشنامه که روایی و پایایی آن تائید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است. یافتهها: یافتههای تحقیق حاکی از اثر مثبت و معنیدار متغیرهای مسئولیت اجتماعی شرکت (اقتصادی، اخلاقی، حقوقی و بشردوستانه) بر چهره شرکت و رفتار شهروندی مشتری دارد (توصیه کردن، کمک به سایر مصرفکنندگان و ارائه بازخورد). بوده است. همچنین به نظر میرسد که رفتار شهروندی مشتری تاثیر مثبتی بر جهتگیری رابطه بلندمدت با شرکتها داشته استبوده است. نتیجهگیری: این مطالعه پیامدهای تجربی را برای شرکتها با تایید تاثیر فعالیتهای اجتماعی مسئولیتهای شرکتی بهعنوان عاملی اصلی در ایجاد روابط طولانیمدت بهعنوان یک هدف سازمانی در صنعت خدمات غذایی فراهم میکند.
خلاصه ماشینی:
Servaes and Tamayo Alhouti et al.
بنابراین این مطالعه روابط بین مسئولیت اجتماعی شرکت ، ادراک مشتری از تصویر شرکتها ، رفتار شهروندی مشتری و توسعه و حفظ روابط طولانیمدت بین مشتریان خدمات غذایی و شرکتهای غذایی را بررسی میکند.
بنابراین مطالعه روابط بین مسئولیت اجتماعی شرکت ، ادراک مشتری از تصویر شرکتها ، رفتار شهروندی مشتری و توسعه و حفظ روابط طولانیمدت بین مشتریان خدمات غذایی و شرکتهای غذایی در جهت بهبود مسئولیت اجتماعی این شرکتها و درنتیجه ایجاد منافع دوسویه برای این شرکتها و همه ذینفعان ازجمله جامعه و مردم، یک الزام و ضرورت پژوهشی و اجرایی است.
در این پژوهش ده فرضیه وجود دارند که نتایج آزمون آنها در ذیل بهطور جداگانه موردبررسی قرار میگیرد: فرضیه اول: بعد اقتصادی مسئولیت اجتماعی بر تصویر شرکت تأثیر معناداری دارد:همانطورکه در جدول فوق نمايان است، مقدار آماره تي و ضريب مسير مربوطه به ترتيب برابر 6.
فرضیه دوم: بعد حقوقی مسئولیت اجتماعی بر تصویر شرکت تأثیر معناداري دارد:همانطورکه در جدول فوق نمايان است، مقدار آماره تي و ضريب مسير مربوطه به ترتيب برابر 5.
فرضیه چهارم: بعد بشردوستانه مسئولیت اجتماعی بر تصویر شرکت تأثیر معناداري دارد:همانطورکه در جدول فوق نمايان است، مقدار آماره تي و ضريب مسير مربوطه به ترتيب برابر 6.
بحث و نتیجهگیری هدف اصلی مطالعه حاضر بررسی تأثیر ابعاد مسئولیت اجتماعی شرکت بر جهتگیری روابط بلندمدت با مشتری با توجه به نقش میانجی تصویر شرکت و رفتار شهروندی مشتری بوده ، که جامعه آماری سطوح مدیریت شرکتهای کوچک و متوسط صنایع تولیدی غذایی در شهر تهران بوده است.