چکیده:
هدف از این تحقیق تبیین قصد خرید محصولات سبز با تاکید بر نظریه رفتار برنامه ریزی شده میباشد. رویکرد پژوهش حاضر از نوع کمی است. این پژوهش براساس هدف از نوع کاربردی می باشد. جهت گردآوری اطلاعات در این پژوهش از روش میدانی که شامل مصاحبه، پرسشنامه و کتابخانه ای شامل کتب، پایان نامه ها، مقالات و... استفاده شده است. اطلاعات اولیه از طریق پرسشنامه جمع آوری شده است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی مشتریان محصولات سبز شهرستان رشت هستند که تعداد آنها نامحدود است. روش نمونه گیری در این پژوهش، نمونه گیری غیرتصادفی در دسترس بوده است و حجم نمونه شامل 000 نفر از مشتریان محصولات سبز شهرستان رشت میباشد. نتایج تحقیق نشاندهنده رابطه بین نگرانیهای زیست محیطی، دانش زیست محیطی، نگرش رفتاری، هنجار ذهنی، کنترل رفتاری ادراک شده با قصد خرید بوده و تمامی فرضیات تحقیق مورد تایید قرار گرفتند.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق نشان دهنده رابطه بين نگراني هاي زيست محيطي ، دانش زيست محيطي ، نگرش رفتاري ، هنجار ذهني ، کنترل رفتاري ادراک شده با قصد خريد بوده و تمامي فرضيات تحقيق مورد تاييد قرار گرفتند.
يافته ها نشان داده است که نظريه رفتاري برنامه ريزي شده جهت پيش بيني قصد مصرف کنندگان جوان نسبت به خريد محصولات سبز مفيد است .
H١: کنترل رفتاري ادراک شده مصرف کنندگان جوان بر قصد خريد محصولات زيست محيطي تاثير دارد.
نتايج نشان ميدهد F مشاهده شده برابر با (٥٤٠٧=F) در سطح آلفاي ٥ درصد معنادار است و فرض صفر رد ميشود در نتيجه ضريب تعيين رگرسيون قابل تأييد است و نشان ميدهد رابطه خطي بين متغير وابسته و مستقل وجود دارد.
نتايج نشان ميدهد F مشاهده شده برابر با (٩٥٦٩٨=F) در سطح آلفاي ٥ درصد معنادار است و فرض صفر رد ميشود در نتيجه ضريب تعيين رگرسيون قابل تأييد است و نشان ميدهد رابطه خطي بين متغير وابسته و مستقل وجود دارد.
٥. نگرش به رفتار زيست محيطي مصرف کنندگان جوان بر قصد خريد محصولات زيست محيطي تاثير معني داري دارد.
٥. نگرش به رفتار زيست محيطي مصرف کنندگان جوان بر قصد خريد محصولات زيست محيطي تاثير معني داري دارد.
نتايج نشان ميدهد F مشاهده شده برابر با (٢٤٨٣٧=F) در سطح آلفاي ٥ درصد معنادار است و فرض صفر رد ميشود در نتيجه ضريب تعيين رگرسيون قابل تأييد است و نشان ميدهد رابطه خطي بين متغير وابسته و مستقل وجود دارد.
٧. کنترل رفتاري ادراک شده مصرف کنندگان جوان بر قصد خريد محصولات زيست محيطي تاثير معني داري دارد.