چکیده:
رفتار خرید مصرف کننده همواره یکی از موضوعات مهم در بازاریابی بوده است . درک مکانیزم خرید
مجازی و رفتار مصرف کننده در محیط آنلاین یکی از اولویت های کلیه خرده فروشیهایی است که قصد
توسعه فعالیت خود و حضور در بازارهای مجازی را دارند چراکه در سال های اخیر پیشرفت در زمینه
ارتباطات و فنآوری اطلاعات منجر به شکل گیری و توسعه شکل جدیدی از روش های فروش همچون
تجارت آن لاین و از طریق اینترنت گردیده است . رسانه های اجتماعی فرصت های جدیدی را برای
مصرف کنندگان به منظور درگیر شدن در تعاملات در اینترنت ، ایجاد میکند. از این رو در این مقاله سعی
شده است نگاهی بر چگونگی تاثیرگذاری رسانه های اجتماعی بر اساس قابلیت های بازاریابی در جهت دهی به رفتار خرید مصرف کنندگان داشته باشیم .
خلاصه ماشینی:
درک مکانيزم خريد مجازي و رفتار مصرف کننده در محيط آنلاين يکي از اولويت هاي کليه خرده فروشيهايي است که قصد توسعه فعاليت خود و حضور در بازارهاي مجازي را دارند چراکه در سال هاي اخير پيشرفت در زمينه ارتباطات و فنآوري اطلاعات منجر به شکل گيري و توسعه شکل جديدي از روش هاي فروش همچون تجارت آن لاين و از طريق اينترنت گرديده است .
واژه هايکليدي: رفتار خريد مصرف کننده ، قابليت هاي بازاريابي، رسانه هاي اجتماعي ١- مقدمه توسعه ي اينترنت و شکل گيري رسانه هاي اجتماعي آنلاين ، زيرساخت مناسبي براي روابط جمعي ايجاد نموده است (٢٠٢٠ ,Janavi et al).
اين موضوع که خريداران و مصرف کنندگان در شبکه هاي اجتماعي و با استفاده از منابع اطلاعاتي موجود در اين شبکه ها به طرفداران برندهاي خاص تبديل ميشوند، باعث شکل گيري اين امر ميشود که شبکه هاي اجتماعي علاوه بر ابزارهاي ارتباطات بازاريابي براي تأثير بر رفتار خريداران ، تأثير زيادي نيز بر موفقيت فروشنگان آنلاين در جلب توجه خريداران دارد( ,Rahman &M ,Yadav ٢٠١٧).
٤- رابطه تبليغات آنلاين و بازاريابي دهان به دهان الکترونيکي با قصد خريد با افزايش اهميت بازاريابي دهان به دهان الکترونيکي، بررسي رفتار مشترياني که در معرض اين نوع تبليغات است ، براي مديران به ويژه متخصصان بازاريابي مفيدتر شده است ;٢٠١١ ,Jang &Jeong ) (٢٠١٩ ,Nuseir et al.