چکیده:
امروزه معنویت سازمانی به یکی از نیازهای مهم برای موفقیت سازمان ها تبدیل شده است . معنویت در
سازمان نیروی دوگانه ای است که می تواند فرد و سازمان را توام با یکدیگر به نتایج دلخواه برساند. بنابراین
لازمه داشتن کارکنانی که به اهداف و منافع سازمان متعهدانه بها دهند، تقویت مولفه هایی نظیر معنویت و
ارزش های سازمانی است . ارزش های سازمانی به عنوان اصول اساسی حاکم بر سازمان برای افراد درون
سازمان ارزش ذاتی دارد و بیانگر باورهای کلی است که رفتار افراد را در همه شرایط تحت تاثیر قرار
میدهند. بر این اساس اگر سازمانی خواهان پیشرفت باشد باید به گذشته برگردد و ارزش های خود را
مجددا کشف کند. این موضوع به بنیان های اخلاقی وابسته بوده و با روحیات شخصی کنترل میشود. این
اعتقاد که ترویج اصول اخلاقی و تقویت فرهنگ معنی موجب ایجاد مزیت های راهبردی برای سازمان می
گردد روز به روز عمیق تر میشود. لذا لازم است مدیران سازمان ها در راستای ایجاد معنویت و دستیابی به
ارزش های سازمانی از طریق آن برنامه ریزی های لازم را انجام داده و ساز و کارهای مناسب را فراهم
سازند. بنابراین هدف اصلی این تحقیق آن است که به بررسی نقش معنویت سازمانی بر ارزش های سازمانی
بپردازد. به عبارت دیگر این تحقیق سعی دارد که بر نقش بی بدیل مبانی دینی و ارزش های غنی اسلامی
در توسعه معنویت سازمانی تمرکز نموده و آثار آن را بر ارتقای ارزش های سازمانی مورد مطالعه قرار دهد.
خلاصه ماشینی:
بر اين اساس ، بسياري از آنان معنويت را به عنوان منبعي پايدار براي سازمانها دانسته اند که ميتواند به آنها در زمان هاي پرتلاطم و آشوب زده ياري رساند و تناقض نمايي نظم و بي نظمي در سازمان را حل و فصل کند و بدون طرد هريک ، آنان را به صورت مقتضي به کار ببندد، چرا که سازمانها براي فعاليت مستمر در عرصه هاي مختلف ، نيازمند رفت و آمد هميشگي بين دو حالت تغيير و ثبات هستند.
Ander Hill 170 معنويت در محيط کار دربرگيرنده تلاش و جستجو و يافتن هدف غايي در يک فرد براي زندگي کاري به منظور برقراري ارتباط قوي بين فرد و همکارانش و ديگر افرادي که به نحوي در کارش مشارکت دارند، بوده و همچنين سازگاري با يگانگي بين باورهاي اساسي يک فرد با ارزش هاي سازماني را در بردارد (ميرزايي توکلي و شريعتمداري، ١٣٩٤).
معنويت در محيط کار، چهارچوبي از ارزش هاي سازماني است و نشانه آن وجود فرهنگي است که کارکنان را به طور فزاينده اي از ميان فرآيندهاي کاري فراتر مي برد و فهم آنها را از ارتباط با ديگران بهبود مي بخشد، به گونه اي که احساس لذت را تجربه مي کنند.
(Crossman, 2016, p 597) معنويت در محيط کار در برگيرنده تلاش براي جستجو و يافتن هدف نهايي در يک فرد براي زندگي کاري و برقراري ارتباط قوي بين فرد و همکارانش و ديگر افرادي است که به گونه اي در کارش مشارکت دارند و همچنين سازگاري با يگانگي بين باورهاي اساسي يک فرد با ارزش هاي سازمانش (نصراصفهاني و همکاران ، ١٣٩٦، ص ١٩).