چکیده:
محققان دانش مدیریت معتقدندمهمترین عامل موفقیت کسب وکاردرسازمانها تعهدسازمانی است وآن یک فرایندمستمرو یک نگرش درباره وفاداری کارکنان به سازمان است. هدف این پژوهش یافتن مولفه های موثربرتعهدسازمانی و موفقیت کسب و کارو رتبه بندی آنهاست. این پژوهش از نظر هدف ازنوع کاربردی و برحسب گردآوری داده ها، پژوهش آمیخته ازنوع کیفی وکمی است. دراین پژوهش ازروش آمیخته اکتشافی استفاده شده است. ابتدا ازطریق مصاحبه های نیمه ساختاریافته، داده های کیفی گردآوری شده و تامرحله اشباع نظری مصاحبه های خودرادنبال می کنیم. سپس با استفاده از روش تحلیل محتوای کیفی تجزیه و تحلیل شده و پرسشنامه تهیه گردیده است که مبنای پژوهش قرار می گیرد. پس از گردآوری داده های کمی و تحلیل آنها، با بهره گرفتن از FAHP و با استخراج مدل نهایی تحقیق و سپس به رتبه بندی مولفه ها پرداخته شده است. سه شاخص اصلی و پنج زیرشاخص استخراج گردید. مولفه های اصلی از بین مولفه های استخراج شده، عوامل سازمانی رتبه اول، عوامل محیطی رتبه دوم و عوامل فردی رتبه سوم را کسب کرده اند. از بین زیرشاخص ها، مولفه گزینش و استخدام رتبه اول، وجدان کاری رتبه دوم، آموزش رتبه سوم، جبران خدمت کارکنان رتبه چهارم و شرایط شغلی رتبه پنجم را دارا می باشند.
Management knowledge researchers believe that the most important factor of business success in organizations is organizational commitment and it is a continuous process and an attitude about employee loyalty to the organization. The aim of this study was to find the components affecting organizational commitment and business success and ranking. This research is an applied research in terms of purpose and based on data collection, qualitative and quantitative research. In this research. exploratory mixture method has been used. First through semi-structured interviews. qualitative data are collected and we follow our interviews to the theoretical saturation stage. Then. using qualitative content analysis method. a questionnaire has been prepared which is the basis of the research. After collecting quantitative data and analyzing them using FAHP and extracting the final model of the research and then ranking the components has been discussed. Three main indicators and five sub-indices were extracted. The main components among the extracted components. organizational factors ranked first environmental factors ranked second and individual factors ranked third Among the sub-indicators. the component of selection and employment ranked first, work conscience ranked second, training ranked third. compensation of employees' service ranked forth and job conditions ranked fifth.
خلاصه ماشینی:
com@mirjafari٤٥ مقدمه امروزه عوامل متعددي در موفقيت سازمان ها دخيل هستند که برخي از آن ها تأثيرات بسيار زياد و برخي نيز تأثير اندکي بر موفقيت سازمان دارند اما نکته حائز اهميت در اين است که موفقيت سازمان به ميزان درک ما از مفاهيم اقتصادي، توسعه سازماني و بازاريابي وابسته نيست بلکه به درک ما از مفهومي بسيار مهم به نام روانشناسي انساني وابسته است روانشناسي سازماني به بيان تعاملات انسان ها و سازمان ها و نحوه اين تعاملات ميپردازد اجزاي اين رابطه تعاملي شامل کارکنان و ذينفعان سازمان ميباشند و محتواي علمي اين مبحث به بررسي نحوه تعاملات کارکنان با مديران ، همکاران ، مشتريان و ساير ذي نفعان سازمان ميپردازد نظريه پردازان اين حوزه معتقدند از بين منابعي که سازمان در اختيار دارد منابع انساني مهم ترين منبع بوده و بهترين راهبرد براي موفقيت سازمان تمرکز بر بهينه سازي نيروي انساني مي باشد درواقع آن ها معتقدند بهترين استراتژي براي بهبود سازمان تقويت دروني آن ميباشد و مهم ترين جز دروني نيز کارکنان ميباشند.
با توجه به مطالب ذکرشده محقق در اين مقاله قصد دارد به ارائه عوامل مؤثر بر تعهد سازماني در کسب و کار در سازمان هاي دولتي با استفاده از روش آينده پژوهي بپردازد.
سليم زاده (١٣٩٦) در مقاله "رابطه بين رضايت شغلي با تعهد سازماني مديران سازمان تأمين اجتماعي تهران " بيان ميکند : روش تحقيق ، توصيفي و از نوع همبستگي است .
Social entrepreneurship as an Instrument to Empowering Small and Medium Enterprises: An Islamic Perspective, International Journal of Business Research and Management, Vol, 1(1), pp.