چکیده:
مطالعات متعددی در بازارهای سرمایه مختلف نشان داده است که قیمت سهام در عرضه های اولیه بعد از مدت بسیار کوتاهی تغییر کرده و بازده قابل توجه و غیر عادی را موجب می شود که از آن با عنوان قیمت گذاری کمتر از واقع عرضه های اولیه یاد میشود. با توجه به اینکه مطالعات قبلی که عمدتا مبتنی بر تئوری عدم تقارن اطلاعاتی و سویه های رفتاری هستند، دلایل مختلف و گاها متضادی را عامل این پدیده دانسته اند هدف این پژوهش ارائه مدلی جامع از عوامل تبیین کننده این بازدهی غیرعادی است. به علاوه نقش اطلاعات حسابداری در توضیح این پدیده نیز بررسی شده است.برای کشف این عوامل محقق با مطالعه گسترده ادبیات موضوع و با استفاده از روش کیفی تحلیل تم و مصاحبه با خبرگان اقدام به استخراج نظرات آنها در این خصوص نموده، الگوهای تکرارشونده در بین نظرات را استخراج و با طبقه بندی آنها مدل جامع عوامل موثر بر قیمت گذاری سهام در عرضه های اولیه را تدوین کرده است.در مدل ارائه شده در این تحقیق چهار عامل کاستی های فرایند عرضه اولیه، عوامل بنیادی، سویه های رفتاری و محتوای اطلاعاتی در عرضه های اولیه منجر به قیمت گذاری کمتر از واقع میشوند به این صورت که با دخالت ارکان در مکانیزم عرضه و تقاضای بازار اشتباهاتی در قیمتگذاری رخ داده و عوامل بنیادی در قیمت عرضه منعکس نمیشوند. سویه های رفتاری سرمایه گذاران و کافی نبودن محتوای اطلاعاتی حسابداری منجر به تشدید این امر میشود. با توجه به یافته های پژوهش آن دسته از سهامدارانی که به تحلیل اطلاعات موجود و به ویژه اطلاعات حسابداری بپردازند، میتوانند بازدهی اضافه کسب نمایند. همچنین لزوم ارائه اطلاعات حسابداری آینده نگر در عرضه های اولیه برای تعیین قیمت واقعی سهم منجر به افزایش محتوای اطلاعاتی حسابداری میشود.
Numerous studies in different capital markets have shown that stock prices in initial public offerings change after a very short time, resulting in significant and unusual returns, which are referred to as underpricing of initial public offerings. Considering that previous studies, which are mainly based on the theory of information asymmetry and behavioral biases, have considered various and sometimes contradictory reasons as the cause of this phenomenon, this study aims to provide a comprehensive model of the factors explaining this abnormal return. Also, the role of accounting information in explaining this phenomenon has been investigated.To discover these factors, the researcher has studied the subject literature extensively, and using the qualitative method of theme analysis and interviewing experts to extract their opinions, has extracted repetitive patterns among the comments and by classifying them has developed a comprehensive model of factors affecting stock price in initial public offerings.In the model presented in this research, four factors of shortcomings of the initial supply process, fundamental factors, behavioral aspects and information content in the initial public offerings lead to underpricing in such a way that by intervening of regulatory bodies in the supply and demand mechanism pricing errors occur and fundamental factors are not reflected in offering prices. Investors' behavioral aspects and insufficient accounting information content exacerbate this.According to the research findings, those shareholders who analyze the available information, especially accounting information, can gain abnormal returns. Also, the need to provide prospective accounting information in an initial public offering to determine the real share price leads to an increase in accounting information content.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش : براي کشف اين عوامل محقق با مطالعه گسترده ادبيات موضوع و با استفاده از روش کيفي تحليل تم و مصاحبه با خبرگان اقدام به استخراج نظرات آنها در اين خصوص نموده است ؛ الگوهاي تکرارشونده در بين نظرات را استخراج و با طبقه بندي آنها مدل جامع عوامل موثر بر قيمت گذاري سهام در عرضه هاي اوليه را تدوين کرده است .
همچنين ، اين پژوهش قصد دارد اهميت و نقش اطلاعات حسابداري توليد شده و منتشر شده در بازار سرمايه ايران را به عنوان بخشي از اطلاعاتي که در فرآيند عرضه هاي اوليه ارائه ميشود، مشخص کند.
با توجه به اينکه تحقيقات انجام شده در حوزه عرضه اوليه بسيار متنوع بوده و تئوريهاي عمده اين حوزه که شامل تئوريهاي عدم تقارن اطلاعاتي، عوامل نهادي، عوامل نظارتي و سويه هاي رفتاري هستند، عوامل مختلفي را به عنوان متغير توضيح دهنده پديده قيمت گذاري کمتر از واقع معرفي کردهاند و خلا وجود مدلي که بتواند به صورت جامع عوامل موثر بر قيمت گذاري کمتر از واقع را شناسايي و طبقه بندي نمايد احساس ميشود، اين پژوهش قصد دارد با ارائه چنين مدلي اين فاصله تحقيقاتي را از بين ببرد.
Goldstein, Irvine and Puckett 3.
The role of underwriter peer networks in IPOs. Journal of Banking & Finance, 51, 62-78.
Auctions versus book building of Japanese IPOs. Pacific-Basin Finance Journal, 11(4), 439-462.
An empirical investigation of underpricing in Chinese IPOs. Pacific-Basin Finance Journal, 7(2), 173-202.