چکیده:
امروزه نقش مدیران در شرکتها دارای چنان اهمیتی است که داشتن مدیر توانمند و با کیفیت یکی از مزایای رقابتی تلقی میشود. ابزاری که مدیران از آنها برای موفقیت استفاده میکنند اطلاعاتی است که اکثراً از ویژگیهای آنها ناشی میشود. نقش مدیران در بازارهای رقابتی نیز شدیدتر میباشد. بنابراین هدف این پژوهش ارزیابی تاثیر ویژگیهای مدیریت بر رابطه رقابت بازار محصول با عملکرد مدیریت میباشد.روش گردآوری دادهها آرشیوی بوده و نمونهای متشکل از 120 شرکت طی سالهای 1391 تا 1398 انتخاب و دادههای آنها با استفاده از مدلسازی معادلات ساختاری، تجزیه و تحلیل شد. یافتهها حاکی از آن است که با افزایش رقابت بازار محصول و ویژگیهای مدیریت، عملکرد مدیریت بهبود پیدا کرده و همچنین ویژگیهای مدیریت، رابطه مثبت بین رقابت و عملکرد مدیریت را بهبود و در توانایی مدیریت تاثیر داشته و در بازارهایی که سطح رقابت بالا میباشد، اثربخشی این ویژگیها مشهودتر است . این یافتهها میتواند ادبیات حوزه ویژگیهای مدیریت را گسترش داده و برای ارکان راهبری شرکتها اطلاعات مفیدی را فرآهم نماید.
Today, the role of managers in organizations and companies is so important that having a capable and quality manager is considered one of the competitive advantages. The tools that managers use to succeed are information that is often derived from their characteristics. The role of managers in competitive markets is also more intense. Therefore, the aim of this study is to evaluate the effect of management characteristics on the relationship between product market competition and management performance. The data collection method is archival and the sample consisting of 120 companies was selected during 2012-2019 and their data were analyzed using structural equation modeling. The findings suggest that as market product competitiveness and management characteristics increase, management performance improves, and management characteristics improve the positive relationship between competition and management performance Leading management traits have an impact on management ability, and in markets where the level of competition is high, the effectiveness of these traits is more evident.
خلاصه ماشینی:
براساس مطالعات اخير، تصميمات تأمين منابع مالي شرکت ، هم از عوامل داخلي و هم از فعاليت هاي گروههاي خارج از مرزهاي شرکت تأثير ميگيرد؛ بنابراين ، توجه به بازار رقابت در تعيين روش تأمين مالي مناسب براي افزايش بازده و ادامۀ حيات شرکت ها اهميت دارد و از عوامل اصلي رشد و پيشرفت آنها محسوب ميشود (طورسيان، ١٣٩٠)؛ ازاين رو، لازم است مديران شرکت ها براي انتخاب بهترين ترکيب سرمايه ، هنگام گرفتن تصميمات مالي، به رقابت پذيري به منزلۀ وسيله اي براي دست يابي به عملکرد مطلوب توجه کنند (خدادادي و آقاجري، ١٣٨٨).
متغيرهاي پژوهش متغير وابسته متغير وابسته در اين پژوهش ، متغير عملکرد مديريت (PERFORMANCE) ميباشد که توسط چهار متغير مشاهدهپذير به پيروي از پژوهش هاي فسو (٢٠٢٠)، چن و همکاران (٢٠١٤) و اکبري و همکاران (١٣٩٨) سنجش شده است : ١- رشد فروش(SGROWTH): برابر است با فروش در سال جاري منهاي فروش در سال قبل تقسيم بر فروش در سال قبل ٢- بازده داراييها (ROA): برابر است با سود خالص تقسيم بر جمع داراييها ٣- سهم از بازار (MARKETSHARE): برابر است با فروش شرکت تقسيم بر جمع فروش شرکت هاي صنعت ٤- بازده حقوق صاحبان سهام (ROE): برابر است با سود خالص تقسيم بر جمع داراييها متغير مستقل متغير مستقل در اين پژوهش ، متغير رقابت بازار محصول (COMPETITION)ميباشد که توسط دو متغير مشاهده پذير زير-شاخص هرفيندال هيرشمن (سرلک و ميرزايي، ١٣٩٥) و شاخص بون (وکيلي فرد و موسوي، ١٣٩٣) سنجش شده است : k (به تصویر صفحه رجوع شود) (به تصویر صفحه رجوع شود) متغير تعديلگر ويژگيهاي رفتاري و ساختاري مديريت متغير تعديلگر پژوهش است .
Investigating the effect of competition in the product market on financial performance by modulating the quality of information disclosure: Companies listed on the Tehran Stock Exchange.
The effect of overly reassuring behavioral factor on the effectiveness of risk management in companies listed on the Tehran Stock Exchange, Accounting and Financial Research, 10 (37), 243-272.