چکیده:
پژوهش حاضر باهدف پیشبینی نشانگان اختلالهای شخصیت در نوجوانان بر اساس تروماهای دوران کودکی، رشد هویت و دشواری در تنظیم هیجان در بین دانشآموزان دورهی متوسطهی دوم (16 تا سال 19) شهرستان خوی انجامگرفته است. این پژوهش از نوع همبستگی بوده و برای انجام آن از بین مدارس دبیرستانی شهرستان خوی 5 مدرسهی پسرانه و 5 مدرسهی دخترانه به روش نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخابشدهاند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی بالینی نوجوانان میلون (MACI) و پرسشنامهی رشد هویت (AIDA) و پرسشنامهی تروماهای دوران کودکی (CTQ) استفادهشده است. پس از جمعآوری دادههای خام، شیوههای آماری همبستگی و تحلیل رگرسیون چندگانهی همزمان استفادهشده است. نتایج تحلیل نشان میدهد بین تروماهای دوران کودکی و نشانگان اختلالات شخصیت رابطهی معنادار وجود دارد (p <0/01)؛ بنابراین فرضیه اول تحقیق ما تایید شد. نتایج جداول رگرسیون وجود رابطه بین هویت و نشانگان اختلالات شخصیت را نیز تایید کردند (P <0/01, r=0/61) درواقع هر دو فرضیه پژوهش تایید شدند. هرکدام از فرضیههای پژوهش ما دارای 4 فرضیهی جزیی بودند که به پیشبینی اختلالات خوشهی B پرداختهاند. تمامی فرضیهها معنادار بوده و تایید شدند و میتوان گفت که تروماهای دوران کودکی و رشد هویت، نشانگان اختلال شخصیت خوشهی B در نوجوانان را پیشبینی میکنند.
The aim of this study was to predict the symptoms of personality disorders in adolescents based on childhood traumas, identity development and difficulty in regulating emotion among high school students (16 to 19 years old) in Khoy. There was a correlation and 5 boys \'schools and 5 girls\' schools were selected from Khoy high schools by random cluster sampling method. AIDA and Childhood Trauma Questionnaire (CTQ) were used. After collecting raw data, correlational statistical methods and simultaneous multiple regression analysis were used.Regression method was used to test the research hypotheses. The results of the analysis show a significant relationship between childhood trauma and personality disorder syndrome. (r = 0.491, p< 0/01). Therefore, the first hypothesis of our research was confirmed.The results of regression tables showed the existence of a relationship between identity and symptoms of personality disorders. They also confirmed (P <0/01, r = 0.61) In fact, all research hypotheses were confirmed. Each of our research hypotheses had 4 minor hypotheses that predicted Cluster B disorders have been addressed. All hypotheses have been substantiated and confirmed. It can be said that childhood traumas and and development predict the symptoms of Cluster B personality disorder in adolescents.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه راهبردهای نو در روانشناسی و علوم تربیتی، دوره چهارم، شماره سیزدهم، بهار 1401، صفحات 281-264 چکیده پژوهش حاضر باهدف پیشبینی نشانگان اختلالهای شخصیت در نوجوانان بر اساس تروماهای دوران کودکی، رشد هویت و دشواری در تنظیم هیجان در بین دانشآموزان دورهی متوسطهی دوم (16 تا سال 19) شهرستان خوی انجامگرفته است.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه پیشبینی اختلال شخصیت ضداجتماعی بر اساس تروماهای کودکی متغیرهای پیشبین, متغیر ملاک, R, 2R, F, Sig, خطای استاندارد, Beta, t, sig , , , , , , , , , (به تصویر صفحه رجوع شود) جدول (4)، حاکی از معناداری مقادیر مجذور همبستگی است (F(4,576)=37/611) در سطح معناداری (P خرده مقیاس غفلت عاطفی، بیشترین سهم را در پیشبینی اختلال شخصیت ضداجتماعی بر عهده دارد.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه پیشبینی اختلال شخصیت خودشیفته بر اساس تروماهای کودکی (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج جدول (6)، حاکی از آن است که مقادیر مجذور همبستگی در سطح معنیداری (p جدول 7.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه پیشبینی اختلال شخصیت نمایشی بر اساس مؤلفههای رشد هویت (به تصویر صفحه رجوع شود) نتایج جدول (11)، حاکی از آن است که مقادیر مجذور همبستگی در سطح معنیداری (p این فرضیهی ما نیز تائید میشود.
نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه پیشبینی اختلال شخصیت خودشیفته بر اساس مؤلفههای رشد هویت (به تصویر صفحه رجوع شود) بررسی جدول (12)، نشان میدهد که مجموع مجذورات همبستگی در سطح معنیداری (p بحث و نتیجهگیری تحلیل جداول رگرسیون حاکی از آن است که بین نشانگان اختلالات شخصیت و تروماهای دوران کودکی رابطهی معنادار وجود دارد.