چکیده:
امروزه آموزش جز جداییناپذیر زندگی بشر شده و هرروز با پیشرفت تکنولوژی جدید، روشهای تازهای برای ارایهی آموزش به وجود میآید، ازجمله: آموزش از راه دور، آموزش مجازی، آموزش الکترونیکی. این پژوهش باهدف بررسی مقایسهای مزایا و معایب آموزش مجازی و حضوری به روش توصیفی انجامشده است. این پژوهش با استفاده از کلیدواژههای \"آموزش مجازی، آموزش سنتی، مقایسهی آموزش مجازی و سنتی \" با جستجو در پایگاههای اطلاعاتی فارسی و لاتین انجامشده است. در این پژوهش ابتدا آموزش مجازی تعریفشده سپس تفاوت آموزش مجازی و الکترونیکی، مزایا و معایب، ضرورتهای وجود آموزش مجازی، آموزش الکترونیکی در مقابل آموزش سنتی یا آموزش چهره به چهره و... نتایج این پژوهش نشان میدهد، در کشور ما در اکثر سازمانهای آموزشی، زیرساخت لازم برای آموزش مجازی وجود ندارد و اساتید و دانشجویان به این باور اعتقاددارند که آموزش مجازی در کنار آموزش سنتی نتیجهبخش خواهد بود.
Today, education has become an integral part of human life and every day with the advancement of new technology, new methods for providing education are emerging, including: \"Distance education, virtual education, e-learning\" and .. ..This study aims to compare the advantages and disadvantages of virtual and face-to-face education in a descriptive manner. This study was conducted using the keywords \"virtual education, traditional education, comparison of virtual and traditional education\" by searching Persian and Latin databases. In this research, first virtual education is defined, then the difference between virtual and electronic education. Advantages and disadvantages, necessities of virtual education, e-learning versus traditional education or face-to-face education and ...... The results of this study show that in our country in most educational organizations, there is no necessary infrastructure for virtual education and professors and students believe that virtual education along with traditional education will be effective.
خلاصه ماشینی:
4, متقدم, 1391, آموزش الکترونيك (مجازي)؛ فرصتها و چالشها, كيفي, اين نوع آموزش از سوی اساتید و دانشپژوهان و فرهنگسازی مرتبط با آن نيازمند سپری شدن زمان بيشتر و گسترش كمي و كيفي آن در سطح جامعه میباشد 5, احمدی، غلامی، عزیزی, 1392, بررسی زمینههای توسعه آموزش مجازی در دانشگاه کردستان: حرکت بهسوی برنامهریزی برای ارائه یک چارچوب راهبردی مناسب, آمیخته, اساتید آموزش مجازی را بهعنوان منبعی معتبر برای ساخت دانش و یادگیری دانشجویان ندانستند 6, رستگار و همکاران, 1392, گاهی تحلیلی به ادراک دانشجویان از ساختار کلاس درس و اهمالکاری تحصیلی: مطالعه تطبیقی دورههای آموزش سنتی و مجازی دانشگاه تهران, توصیفی مقایسهای, نتایج نشان داد دانشجویان آموزش سنتی در مقایسه با دانشجویان مجازی ادراک مثبتتری نسبت به کیفیت شناختی و انگیزشی کلاس درس دارند, 7 , بوکانی مهاجران باقری مجد, 1394, چالشهای آموزش مجازی در نظام آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی, آمیخته, عوامل مؤثر بر چالشهای آموزش مجازی دانشگاه آزاد مهاباد.
, 10, امينيان، وزيري نژاد، امينيان, 1396, ديدگاه دانشجويان دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان در مورداجرای آموزش مجازي, توصيفي, ديدگاه دانشگاه علوم پزشكي رفسنجان نسبت به اجراي روش مجازي مثبت ارزيابي گرديد, 11, غلامی و نوروزی, 1396, آموزش مجازی و رضایتمندی از یادگیری: تجربهای از شرکت ملی نفت ایران, توصیفی مقایسهای, رضایتمندی از دورههای مجازی بیشتر از دورههای آموزش حضوری است, 12, شعباني، محمودي, 1398, آموزش مجازي؛ مزايا و محدودیتها؛ فرصتها و چالشها, توصیفی تحلیلی, آموزشهای مجازي در كنار آموزشهای حضوري میتوانند تأثیرات بسيار مناسبتری داشته باشند هرچند اين ادعا بسته به نوع آموزش و مواد آموزشیای كه قرار است در فرايندهاي ياددهي-يادگيري مورداستفاده واقع شود نسبي خواهد بود, 13, قربان زاده, 1399, مقایسه تأثیر آموزش معکوس و آموزش سنتی بر اشتیاق تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان ابتدایی , نیمه آزمایشی, این پژوهش نشان میدهد كه روش آموزش معکوس توانسته است اشتیاق تحصیلی دانشآموزان را بهطور معنادار، افزايش دهد.