چکیده:
امروزه کارآفرینی دیجیتال توسط بسیاری از کشورها بهعنوان ستون اصلی رشد اقتصادی، اشتغالزایی و نوآوری مورد توجه قرار گرفته است. کارآفرینی دیجیتالی با ایجاد سرمایهگذاریهای جدید و تحول در مشاغل موجود و با توسعه فناوریهای جدید، فرصتهای فراوانی را پیشروی کارآفرینان و سیاستگذاران قرار داده است. هدف از انجام این پژوهش، شناسایی و رتبهبندی عوامل موثر بر بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی دیجیتال در کسبوکارهای کوچک و متوسط است. این پژوهش، با تکیه بر روششناسی آمیخته اکتشافی در دو گام کیفی و کمّی انجام شده است. در گام نخست با انجام مصاحبه با 17 نفر از خبرگان حوزه کارآفرینی دیجیتال، عوامل موثر بر بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی دیجیتال شناسایی شد. در گام بعدی طی فرآیند تحلیل سلسلهمراتبی با بهرهمندی از پرسشنامه مقایسات زوجی و توزیع آن بین 108 نفر از صاحبان کسبوکارهای کوچک و متوسط، رتبهبندی شدند. در مجموع 8 عامل اصلی و 14 عامل فرعی شناسایی شدند. از جمله مهمترین عوامل اصلی میتوان به مدیریت دانش، فناوری مخابراتی، امنیت شبکه، بستر فرهنگی-رفتاری و در عوامل فرعی میتوان به آموزش و توانمندسازی، استراتژی بازاریابی، هوش سازمانی، زیرساختها و تاسیسات، مهارت کارکنان و تفکر سیستمی اشاره کرد. در انتها نیز پیشنهادهایی برای بهبود وضعیت بهرهبرداری از فرصتهای کارآفرینی دیجیتال ارائه شده است.