چکیده:
این مقاله با هدف بررسی تاثیر راهآهن ITI بر تحقق ارتباطات و پیشبرد سیاستهای اقتصادی پاکستان در چارچوب سازمان همکاریهای اقتصادی (ECO)، از نوع کاربردی و با روش تحلیلی–توصیفی نوشته شده است. تحقیق حاضر از نظر قلمرو موضوعی به راهآهن ITI و روابط تجاری پاکستان و قلمرو مکانی به کشورهای عضو اکو میپردازد. در قلمرو زمانی، دادهها در 10سال اخیر گردآوری شدند اما برای آگاهی از وضعیت ریلی پاکستان ناگزیر به روند توسعه راهآهن از زمان تاسیس تاکنون هم اشاره شده است. مهمترین راهکارهای ارائه شده در این مقاله برای بهرهمندی پاکستان از مزایای راهآهن ITI عبارت هستند از: جدیت در اجرای پروژههای راهآهن، جذب متخصصین، ریشهکنی فساد، بروزرسانی سیستم برق و مخابرات، تسریع در امر بازسازی واگنها، جایگزینی واگنهای فرسوده با واگنهای جدید، توجه به تجارت کانتینری در بندر خشک لاهور و استفاده بیشتر از حمایتهای سرمایهگذاری برنامه همکاری اقتصادی منطقهای آسیای مرکزی (CAREC). ایران هم ضمن دور زدن تحریمهای اقتصادی آمریکا میتواند سهم خود از واردات پاکستان را از 500 میلیون دلار تا 16 میلیارد دلار افزایش دهد و روابط راهبردی خود با چین را هم تقویت کند.
This article has been written with the aim of investigating the impact of ITI Railways on the realization of communications and advancing Pakistan's economic policies within the framework of the Economic Cooperation Organization (ECO), of an applied type and with an analytical-descriptive method. The present study focuses on ITI railways and Pakistani trade relations and ECO spatial territory. In the realm of time, data have been collected over the last 10 years, but in order to be aware of the state of Pakistan's railways, it is necessary to refer to the development of the railway since its inception. The most important solutions presented in this article for Pakistan to benefit from ITI Railways are: seriousness in implementing railway projects, attracting specialists, eradicating corruption, updating the electricity and telecommunication system, speeding up the reconstruction of wagons, replacing wagons Worn out with new wagons, attention to container trade in Lahore dry port and increased use of investment support from the Central Asian Regional Economic Cooperation (CAREC) program. Iran, meanwhile, could increase its share of Pakistan's imports from $ 500 million to $ 16 billion while bypassing US economic sanctions, and strengthen its strategic relationship with China.
خلاصه ماشینی:
مهم ترين راهکارهاي ارائه شده در اين مقاله براي بهره مندي پاکستان از مزاياي راه آهن ITI عبارت هستند از: جديت در اجراي پروژه هاي راه آهن ، جذب متخصصين ، ريشه کني فساد، بروزرساني سيستم برق و مخابرات ، تسريع در امر بازسازي واگن ها، جايگزيني واگن هاي فرسوده با واگن هاي جديد، توجه به تجارت کانتينري در بندر خشک لاهور و استفاده بيشتر از حمايت هاي سرمايه گذاري برنامه همکاري اقتصادي منطقه اي آسياي مرکزي (CAREC).
اقتصاد کشاورزي ، وجود صنايعي همچون منسوجات پنبه اي و پارچه اي ، همگرايي سياسي ، فرهنگي ، اقتصادي و امنيتي با بسياري از کشورهاي منطقه و عضويت در برخي از سازمان هاي بين المللي مانند سازمان تجارت جهاني ، سازمان همکاري هاي اقتصادي اکو، سازمان همکاري کشورهاي اسلامي و سازمان اقتصادي – سياسي – امنيتي شانگهاي فرصت هاي مناسبي را براي توسعه صادرات ، پيش روي پاکستان قرار داده است ، اما بي ثباتي محيط سياسي داخلي و ضعف شديد اقتصادي منجر به بي ثباتي در تراز تجاري پاکستان و مانع بهره مندي اين کشور از چنين فرصت هايي شده است .
عمليات اجرايي ساخت راه آهن باري پاکستان – ايران – ترکيه موسوم به ITI بيش از ١٠ سال قبل با محوريت سازمان همکاري هاي اقتصادي (ECO) و با هدف توسعه تجارت بين اين کشورها آغاز و در نهايت با وقفه ١٠ ساله در ٢١ دسامبر ٢٠٢١ با حرکت قطار از ايستگاه مارگالا پاکستان به مقصد استانبول ، کار خود را آغاز کرد.