چکیده:
هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی بازی درمانی بر رشد مهارت اجتماعی و رفتارهای ناسازگارانه دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلالات یادگیری بود. روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان مقطع ابتدایی دارای اختلالات یادگیری شهرستان آمل در سال 1399 بودند. و از میان آنان 30 نفر به طور تصادفی ساده انتخاب و به طور تصادفی یک گروه به عنوان گروه آزمایش و گروه دیگر به عنوان گروه کنترل در نظر گرفته شد. ابزار گردآوری دادها، پرسشنامه مهارت اجتماعی ایندربیتزن و فوستر و پرسشنامه رفتارهای ناسازگارانه بل بود. در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل داده ها در بخش آمار توصیفی از شاخص های آماری میانگین و انحراف معیار استفاده شد و در بخش آمار استنباطی از تجزیه و تحلیل کوواریانس (ANCOVA)، استفاده شد. نتایج به دست آمده از پژوهش بیانگر آن بود که بازی درمانی بر رشد مهارت اجتماعی و رفتار های ناسازگارانه دانش آموزان تاثیر مثبت دارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده از پژوهش بيانگر آن بود که بازی درمانی بر رشد مهارت اجتماعی و رفتار های ناسازگارانه دانش آموزان تأثير مثبت دارد.
همچنین مصطفوی، شعیری، اصغری و محمودی [12] در مطالعه ای که برای مشکلات رفتاری کودکان بر روی مادران انجام دادند، به این نتیجه اشاره کردند که آموزش مهارت های بازی درمانی به مادران موجب کاهش مشکلات رفتاری در کودکان گروه آزمایش نسبت به گروه کنترل شده است.
لذا پژوهش حاضر به دنبال پاسخ به این سئوال است که بازی درمانی بر رشد مهارت اجتماعی و رفتار های ناسازگارانه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری تأثیر دارد؟ روش روش پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بود.
یافته ها جدول (1) شاخص های توصیفی متغیرهای پژوهش در بعد و قبل از بازی درمانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} میانگین و انحراف معیار رفتارهای ناسازگارانه و مهارت اجتماعی دانش آموزان دارای اختلال یادگیری در بعد از آموزش بازی درمانی بهتر از قبل آموزش بازی درمانی می باشد.
جدول (7) میانگین های تعدیل شده گروه های پژوهش همراه با خطای معیار و حد بالا و پایین در پس آزمون {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} نتایج آزمون بن فرونی نشان می دهد که بین میانگین مهارت اجتماعی دانش آموزان گروه کنترل و آزمایش در بعد از بازی ها تفاوت معنی داری وجود دارد.
بر طبق نتايج بدست آمده مشخص شد که بازی درمانی بر رفتار های ناسازگارانه دانش آموزان دارای اختلالات یادگیری موثر است.