چکیده:
امروزه با رشد شهری بدون برنامه و بهدنبال آن افزایش استفاده از اتومبیل، بهتدریج نقش عابرپیاده در فضاهایشهری کمرنگ میشود و همین امر موجب کاهش سرزندگی فضاهایعمومی برای تعاملاتاجتماعی در شهرها شدهاست. هدف پژوهشحاضر، بررسی سطح و کیفیت تعاملاتاجتماعی در پیادهراهفرهنگی شهر رشت؛ بررسی نقش مکانهایسوم در ایجاد تعاملاتاجتماعی و افزایش سطح تعاملاتاجتماعی در توسعه گردشگری است. هدف پژوهشحاضر، کابردی و روش تحقیق نیز، توصیفی است. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه دارای طیفلیکرت استفاده شدهاست. همچنین از آزمون تی تکنمونهای، تحلیلعاملی و ضریبهمبستگی پیرسون برای تحلیل دادهها استفادهشد. پرسشنامه، شامل 51 سوال کیفیتمحیطی، کیفیت مکانهایسوم، هویت، جذابیت گردشگری و تعاملات اجتماعی را در پیادهراهعلمالهدی میسنجد. حجم نمونه با استفاده از فرمولکوکران ۳۸۴ نفر محاسبه شد. پایایی آن توسط آزمون آلفای کرونباخ برابر 897/0 شدهاست. یافتههای همبستگی برای هر سه آزمون مقدار قابلقبولی است و نشانمیدهد که مولفههای «هویتمندیمکان»، «کیفیتپیادهراه» و «مکانهایسوم» تاثیر قابلتوجهی در توسعه و رونق گردشگری در پیادهراه دارند. مهمترین نتیجه پژوهش حاضر تبیین روابط هم افزا میان توسعه مکانهای سوم و گردشگری است. بنابراین جایگاه مکانهای سوم در برنامه ریزی شهری و همچنین برنامه ریزی گردشگری شهری باید در کشورمان مورد تاکید قرار گیرد و افزایش کیفیتهای محیطی و فرهنگی آن در نهایت به افزایش تنوع اجتماعی، تعامل میان شهروندان و گردشگران و افزایش درآمدهای پایدار منجر گردد.
The purpose of this study is to investigate the level and quality of social interactions in the cultural pedestrian zone of Rasht, to investigate the role of third places in creating social interactions, and propose strategies to redesign the pedestrian zone with emphasis on third places and increase the level of social interactions and tourism development.The present study is applied research in terms of purpose and falls into descriptive research in terms of method.A Likert scale questionnaire was used to collect data. The one-sample t-test, factor analysis, and Pearson correlation coefficient are used to analyze the data.The questionnaire consists of 51questions that measure the quality of the environment, the quality of third places, identity, tourist attraction, and social interactions in the Alam al-Huda pedestrian zone.A random sampling method was used for sampling.The sample size became 384 using Cochran's formula.This number of questionnaires was distributed among those who were present in the pedestrian zone.Validity assessment of this questionnaire was provided using experts' opinions, and its reliability was equal to 0.897 by Cronbach's alpha test. Correlation findings are acceptable for all three tests and show that "place identity,""pedestrian zone quality,"and"third places"have a significant impact on the development and prosperity of tourism in the pedestrian zone.As a result, the more tourism develops in a place,the greater the possibility of social interaction between people.On the other hand, urban identity has a positive effect on attracting tourists and increasing social interactions.The rich identity and culture of a place can attract different people to a place.