چکیده:
مهارت های زندگی، مهارت های شخصی و اجتماعی هستند که آموزش و یادگیری آن ها، زمینه ای را فراهم می نماید تا افراد بتوانند در مورد خود و انسان های دیگر و کل اجتماع به طور موثر و شایسته عمل نمایند. هدف پژوهش حاضر، اندازه گیری تاثیر آموزش مسئله محور بر مهارتهای زندگی دانش آموزان دختر پایه هفتم بود. بدین منظور از طرح پیش آزمون ـ پس آزمون با گروه کنترل استفاده گردید. آزمودنی ها 24 نفر از دانش آموزان دختر پایه هفتم بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس انتخاب شده و با انتساب تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. داده ها با استفاده از پرسشنامه استاندارد مهارت های زندگی (ساعتچی و همکاران، 1389) گردآوری شد. برنامه آموزش مسئله محور در 8 جلسه 2 ساعته به صورت هفتگی بر روی گروه آزمایش اجرا گردید. برای تحلیلداده ها از تحلیل کواریانس چندمتغیره استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش مسئله محور بر میزان مهارت های زندگی نظیر مهارت خودآگاهی، ارتباط های انسانی، روابط بین فردی، حل مسئله و تصمیم گیری، بهداشت و سلامت روانی، مشارکت و همکاری، تفکر خلاق و تفکر انتقادی به طور معناداری موثر است. یافته ها نشان داد که آموزش مسئله محور می تواند به عنوان روشی مفید و کارآمد، برای نوجوانان در مقابله با مشکلات و مسائل زندگیشان مورد استفاده قرار گیرد.
Life skills are personal and social skills that kids and teenagers have to learn them so they can act effective and properly about themselves and other people and the whole community. The aim of present study was studying the effect of problem-based learning on life skills in seventh grade female students. For this purpose, the pre-test and post-test control group was used.24 eligible seventh grade female students were selected through sampling and they placed in two experimental and control group by random (each group contains of 12 students).data were collected by using standard questionnaire life skills. (Saatchi et al.1389). Problem-based learning was done in 8 sessions and every session was about 2 hours. The sessions were weekly and were done on the experimental group. For analyzing the data multivariate covariance was used. The results showed that problem-based learning is effective on life skills such as self-awareness, human relations; inter personal communication, problem solving and decision making, health and mental health, partnership and cooperation, and creative thinking. According to the results of study, problem-based learning can be a useful method for teenagers to deal with their problems in life
خلاصه ماشینی:
تاثير آموزش مسئله محور بر مهارت هاي زندگي دانش آموزان دختر پايه هفتم The effect of problem-based learning on life skills in seventh grade students زهرا کريميان * Zahra Karimian کيوان صالحي ** Keyvan Salehi رضا نجارنيا فيروزجاه *** Reza Najania Firozjah علي مقدم زاده **** Ali Moghadamzadeh (Ph. D) چکيده Abstract مهارت هاي زندگي، مهارت هاي شخصي و اجتماعي هستند که Life skills are personal and social skills that kidsآموزش و يادگيري آن ها، زمينه اي را فراهم مينمايد تا افراد بتوانند and teenagers have to learn them so they can actدر مورد خود و انسان هاي ديگر و کل اجتماع به طور موثر و effective and properly about themselves and otherpeople and the whole community.
هدف پژوهش حاضر، اندازه گيري تاثير -present study was studying the effect of problemآموزش مسئله محور بر مهارت هاي زندگي دانش آموزان دختر پايه based learning on life skills in seventh grade femaleهفتم بود.
The results showed that problem-based مهارت خودآگاهي، ارتباط هاي انساني، روابط بين فردي، حل مسئله -learning is effective on life skills such as self و تصميم گيري، بهداشت و سلامت رواني، مشارکت و همکاري، awareness, human relations; inter personalتفکر خلاق ، تفکر انتقادي به طور معناداري موثر است .
واژه هاي کليدي: students, teenager girl آموزش مسئله محور، مهارت هاي زندگي، Keywords: Problem-based learning, life skills, دانش آموزان ، دختر نوجوان ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 دريافت : ٩٤/٥/٢٦ پذيرش : ٩٥/٢/١٩ Received: 17Aug 2015 Accepted: 8 May 2016 * دانش آموخته کارشناسي ارشد تحقيقات آموزشي دانشگاه تهران ** نويسنده مسئول : عضو هيات علمي دانشگاه تهران *** کارشناس ارشد رياضي محض **** عضو هيات علمي دانشگاه تهران Email: keyvansalehi@ut.