چکیده:
هدف پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت خدمات مورد ارائه در کتابخانه های عمومی شهرداری تهران انجام گرفته است. روش پژوهش حاضر با روش پیمایشی- تحلیلی انجام شده و ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه ای است که بر اساس پرسشنامه سروکوال بومی سازی شده است. برای نمونه گیری از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای استفاده شد و پرسشنامه در میان 300 نفر از اعضای فعال کتابخانه های شهرداری تهران (8 کتابخانه) توزیع گردید. در این پژوهش سطح خدمات دریافتی، و سطح انتظارات کاربران از خدمات و شکاف میان آن ها در ابعاد تسهیلات فیزیکی، مجموعه، کارکنان، کارها و فرایندهای فنی و در نهایت خدمات کتابخانه ها مورد ارزیابی قرار گرفت. یافته ها یافته ها نشان داد که تمامی ابعاد مورد بررسی در کتابخانه های عمومی شهرداری تهران در وضعیت خوب (نمره بین 3 تا 4) قرار دارند و در تمامی مولفه ها انتظارات کاربران در سطح عالی (نمره ای بالاتر از 4) قرار دارد. از میان ابعاد مورد بررسی، بعد تسهیلات فیزیکی با سطح انتظار 4/67 و سطح مشاهده شده 3/50 با شکاف 1/18 ضعیف ترین بعد از دیدگاه کاربران ارزیابی شد و بعد کارکنان با سطح انتظار کاربران 18/4 و سطح مشاهدات 3/59 با شکاف 0/60 مطلوب ترین خدمات را نشان داد. شکاف کلی یافته های حاصل از این پژوهش 0/86 به دست آمد که نشانگر سطح بالای انتظارات از کتابخانه ها و عدم پاسخ گویی مناسب کتابخانه های شهرداری به این انتظارات است. اصالت/ارزش: نتایج این پژوهش می تواند در راستای شناخت انتظارات اعضا و سعی در پوشش دادن آن ها یاریگر است.
Purpose
This study aims to describe the current status of services offered by Tehran municipal public libraries and to determine the user's expectations of libraries.
Methodology
This is a survey-analytical research study. Data was collected through a modified version of the SERVQUAL questionnaire. The sample was selected using a random sampling approach, and the questionnaires were distributed among 300 active members of Tehran municipal public libraries (8 libraries). In this study, the gap between the current level of services that users receive, and their expectations is investigated in terms of factors such as physical facilities, library collections, staff, technical processes and library services in general.
Findings
Results show that Tehran municipal public libraries are not providing the level of service quality demanded by users. The current services are recognized to be in good conditions (score 3 to 4, but in all areas the user's expectations are identified as exceeding what is currently being offered to them, i.e. They are not being met (score greater than 4). Among the investigated areas, "physical facilities" is observed to display the highest gap (with a gap of 1.18 and a score of 4.67 as opposed to 3.50), and the "staff" dimension is observed to have the lowest gap (with a gap of 0.60, and a score of 4.18 as opposed to 3.59). The results of this study indicate a high level of user's expectations in relation to libraries and inadequate accountability by libraries to meet these expectations, with an overall gap of 0.86, suggesting that Tehran municipal public libraries need to improve in all areas of service quality. Originality/value: This study provides empirical results that could help Tehran municipality in the planning and management of its libraries.