چکیده:
هدف
مدیران خردهفروشی با توجه به نقش کلیدی آنها در اجرای استراتژی خردهفروشی از طریق رفتارها و نگرشهایی که در کارکنان خط مقدم القا میشود، برای عملکرد موثر یک شرکت بسیار مهم هستند. با این حال، تحققات کمی تلاش کرده است که دیدگاهها مشتریان در ارتباط با مدیر فروشگاه و کارمند خط مقدم در نظر بر بگیرد. تحقیق حاضر برای اولین بار به بررسی تاثیر ادراک کیفیت مبادله رهبر-عضو بر رابطه فروشنده و برند و تاثیر آن بر عملکرد خدمات فروشنده، ارزش ویژه برند و وفاداری مشتریان میپردازد.
روش
از جهت هدف کاربردی و ازنظر شیوه گردآوری اطلاعات، تحقیقی توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری مشنریان فروشگاه زنجیرهای جانبو در کرج حجم نمونه 384 نفر از بین آنها انتخاب و با پرسشنامه اقتباسی که روایی و پایایی آن تایید شده موردسنجش قرارگرفته است. بهمنظور تجزیهوتحلیل دادهها جمعیت شناختی و استخراج شاخصهای مرکزی از آمار توصیفی و نرمافزار24 SPSS و برای تجزیهوتحلیل آمار استنباطی از مدل معادلات ساختاری و از نرمافزار PLS2 Smart استفادهشده است.
یافته ها
ادراک کیفیت مبادله رهبر-عضو بر رابطه فروشنده بر عملکرد خدمات فروشنده تاثیر مثبت و معنی داری دارد. همچنین رابطه فروشنده بر عملکرد خدمات فروشنده بر ارزش ویژه برند و وفاداری مشتری تاثیر قوی دارد. و بیشتر اینکه دانش برند مدیر و اشاعه دانش استراتژیک نقش تعدیلی مثبتی بر تاثیر رابطه فروشنده و عملکرد خدمات فروشنده ایفا میکنند.
نتیجه گیری
با توجه به نقش مهمی که مدیران فروشگاه جانبو در توسعه پرسنل خط مقدم دارند، شرکتها باید بر توسعه مدیریت فروشگاه موثر در رابطه با متغیرهای کلیدی که در تحقیق حاضر برجسته شدهاند تمرکز کنند.
خلاصه ماشینی:
بررسي تأثير کيفيت تبادل رهبر-عضو بر توسعه رابطه برند يک کارمند خط مقدم : عوامل زمينه اي ، دانش برند مدير و ميزان انتشار اطلاعات استراتژيک در بين کارکنان مهدي جلوداري ١ ، منوچهر نيکنام 2 ١ دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت بازرگاني دانشگاه دانش البرز (نويسنده مسئول ) ٢ دانشيار مديريت بازرگاني موسسه آموزش عالي غزالي چکيده هدف : مديران خرده فروشي با توجه به نقش کليدي آنها در اجراي استراتژي خرده فروشي از طريق رفتارها و نگرش هايي که در کارکنان خط مقدم القا مي شود، براي عملکرد مؤثر يک شرکت بسيار مهم هستند.
واژه هاي کليدي: ادراک کيفيت مبادله رهبر-عضو، رابطه فروشنده و برند، عملکرد خدمات فروشنده ، ارزش ويژه برند، وفاداري مشتري ، دانش برند مدير، اشاعه دانش استراتژيک 113 مقدمه امروزه مديران خرده فروشي با توجه به نقش کليدي آنها در اجراي استراتژي خرده فروشي از طريق رفتارها و نگرش هايي که در کارکنان خط مقدم القا مي شود، براي عملکرد مؤثر يک شرکت بسيار مهم هستند.
از اين رو ، هدف تحقيق حاضر ادغام ديدگاه هاي مديران خرده فروشي ، کارکنان خط مقدم و مشتريان فروشگاه در ارائه يک ديدگاه يکپارچه از چگونگي کيفيت روابط تبادل رهبر و عضو بين مدير فروشگاه و کارمند خط مقدم است که در نهايت اين ديدگاه يکپارچه بر نتايج خرده عملکرد خدمات فروشنده خط مقدم و همچنين سطح مشتري از ارزش ويژه و وفاداري مشتري 114 مي تواند تاثير جدي داشته باشد.