چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بازاریابی دیجیتال و نوآوری محصول با وفاداری به برند مشتریان فرآوردههای لبنی مانیزان کرمانشاه است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت توصیفی- پیمایشی و از نظر روش آماری از نوع همبستگی است. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و ابزار موردنیاز فیشبرداری است. جامعه آماری پژوهش شامل مشتریان شرکت فرآوردههای لبنی مانیزان کرمانشاه میباشد. روش نمونهگیری تصادفی ساده و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 384 نفر میباشد. روش گردآوری دادهها میدانی و ابزار موردنیاز استفاده از پرسشنامههای بازاریابی دیجیتال (محققساخته)، وفاداری به برند کریستالیس و چریسچو (2013) و نوآوری محصول پالادینو (2008) است. روش تجزیه و تحلیل دادهها آمار توصیفی با استفاده از نرمافزار SPSS26 است. همچنین جهت مدلسازی معادلات ساختاری از نرمافزار AMOS24 استفاده گردید. یافتهها نشان داد که میان بازاریابی دیجیتال و نوآوری محصول ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین میان بازاریابی دیجیتال و وفاداری به برند ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. در نهایت میان نوآوری محصول و وفاداری به برند ارتباط معنادار و مثبتی وجود دارد. همچنین شاخصهای برازندگی برای تمام فرضیهها و متغیرها در سطح مطلوب و مناسبی بهدست آمد که نشان دهندۀ این است که مدل فرضیه کلی پژوهش مورد تأیید قرار میگیرد. نتایج نشان داد که رابطه میان بازاریابی دیجیتال و نوآوری محصول با وفاداری به برند مورد تأیید میگردد.
The purpose of this study is to investigate the relationship between digital marketing and product innovation with brand loyalty to customers of Manizan Kermanshah dairy products. This research is applied in terms of purpose, descriptive-survey in nature and correlational in terms of statistical method. The method of collecting library information and the required tools is taking notes. The statistical population of the study includes the customers of Manizan Dairy Products Company in Kermanshah. The method is simple random sampling and the sample size using Cochran's formula is 384 people. The method of data collection is field and the required tools are digital marketing questionnaires (researcher-made), brand loyalty of Crystalis and Chrischo (2013) and product innovation of Paladino (2008). The method of data analysis is descriptive statistics using SPSS26 software. AMOS24 software was also used to model the structural equations. Findings showed that there is a significant and positive relationship between digital marketing and product innovation. There is also a significant and positive relationship between digital marketing and brand loyalty. Finally, there is a significant and positive relationship between product innovation and brand loyalty. Also, the fit indicators for all hypotheses and changes at the desired level are appropriate to the categories that provide this hypothesis model. The results showed that the relationship between digital marketing and product innovation with brand loyalty is confirmed.
Keywords: Job Satisfaction; Public Sector; Private sector
خلاصه ماشینی:
روش گردآوري داده ها ميداني و ابزار موردنياز استفاده از پرسشنامه هاي بازاريابي ديجيتال (محقق ساخته )، وفاداري به برند کريستاليس و چريسچو (٢٠١٣) و نوآوري محصول پالادينو (٢٠٠٨) است .
با توجه به مطالب بيان شده ، در اين پژوهش سعي بر پاسخگويي به اين سؤال است که ارتباط ميان بازاريابي ديجيتال و نوآوري محصول با وفاداري مشتريان به برند چگونه ارتباطي است ؟ مباني نظري ١.
پيشينه تحقيق موسوي فرد و حسني (١٤٠١) در پژوهشي به بررسي «تأثير بازاريابي ديجيتال بر وفاداري به برند با نقش واسطه اي نوآوري محصول » در ميان ٣٨٤ نفر از مشتريان فرآورده هاي لبني مانيزان کرمانشاه پرداختند و به اين نتيجه رسيدند که بازاريابي ديجيتال بر وفاداري به برند با نقش ميانجي نوآوري محصول با ضريب ٣/٤٧ از آزمون سوبل مؤثر است .
Muniesa & Gimenez فرضيه کلي ميان بازاريابي ديجيتال و نوآوري محصول با وفاداري به برند ارتباط معنادار و مستقيمي وجود دارد.
آزمون بررسي رابطه بين متغيرها بازاريابي ديجيتال وفاداري به برند نوآوري محصول ضريب همبستگي ١ ٠ )به تصویرصفحه رجوع شود) نتايج حاصل از جدول ٤ با سطح معناداري کمتر از ٠/٠٥ و ضريب همبستگي مثبت با استفاده از آزمون همبستگي پيرسون نشان ميدهد، که بين متغيرها ارتباط معنادار و مستقيم وجود دارد.
با توجه به نتايج فرضيه دوم در جدول ٦ با سطح معناداري ٠/٠٠١ و ضريب همبستگي ٠/٧٢٠ نشان دهندٔە آن است که ميان بازاريابي ديجيتال و وفاداري به برند ارتباط معنادار و مستقيم وجود دارد.