چکیده:
هدف از پژوهش حاضر, تعیین تاثیر آموزش راهبردهای مقابله ای بر فرسودگی تحصیلی دانش
آموزان بود. جامعة پژوهش را تمامی دانش آموزان دختر دور دوم متوسطة شهر تاکستان در سال
تحصیلی ۹۸-۹۹ تشکیل دادند که از این میان تعداد ۳۰ نفر به شیوة نمونه گیری هدفمند انتخاب
شدند و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه جایگزین شدند و راهبردهای مقابله ای» طی ۶
جلسه به گروه آزمایش آموزش داده شد. ابزارهای مورد استفاده در این پژوهش پرسش نامه
فرسودگی تحصیلی ماسلاخ بود. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات نیمه آزمایشی,» با طرح پیش آزمون
- پس آزمون با گروه کنترل بود.
یافته ها: نشان داد که آموزش راهبردهای مقابله ای بامصث کاهش فرسودگی تحصیلی در گروه
آزمایش در مقایسه با گروه کنترل شده است (p<۰/۰۱). نتایج پژوهش گویای اهمیت تاثیر آموزش
راهبردهای مقابله ای بوده و استفاده از راهبردهای مقابله ای توانسته است میزان بالایی از تغییرات
فرسودگی تحصیلی دانش آموزان را تبیین نماید.
The aim of this study was to determine the effect of coping strategies training on students' academic burnout. The study population consisted of all female high school students in Takestan in the academic year of - , of which were selected by purposive sampling and randomly assigned to experimental and control groups, and coping strategies. The training group was trained in sessions. The instruments used in this study were the Maslach burnout questionnaire. The present study was a quasi-experimental study with a pretest-posttest design with a control group. Results showed that training coping strategies reduced academic burnout in the experimental group compared to the control group (p <). The results of the study indicate the importance of the effect of coping strategies training and the use of coping strategies has been able to explain the high rate of changes in students' academic burnout
خلاصه ماشینی:
1 Taghipoure 2 Luo 3 Lee & Lee 4 Seong درواقع ، فرسودگی تحصیلی در میان دانش آموزان مدارس ، اشاره به احساس خسـتگی بـه خاطر تقاضاها و الزامات تحصیل (خستگی) داشتن یک حس بدبینانه و بدون علاقه به تکالیف درسی فرد (بی علاقگی)، و احساس عدم شایستگی به عنوان یک دانش آموز با کارآمدی پایین محسوب می شود (ژانگ ١ و همکاران ، ٢٠٠٧، ص ٢٠).
1 Zhang 2 Hosseinabadi- Farahani 3 Yang با توجه به فرسودگی تحصیلی نقش آن ها در فرایند تحصیل دانش آموزان ، که به تفصیل ارائه شد؛ لازم است به چگونگی رویارویی و برخورد افراد با موقعیت های گوناگون ، هیجان ها و عواطفی متفاوت که در مقابله با آن بروز می دهند؛ بپردازیم .
در همین راستا، اعرابیان و ابوالمعانی الحسینی (١٣٩٧) در پژوهش خود اذعان نمودند که کاهش فرسودگی 2 ULUM 3 Twerski & Schwartz تحصیلی تحت تأثیر مستقیم توانایی حل مسئله و غیرمستقیم با میانجیگری تاب آوری است .
همچنین بر اساس پژوهشی که فطین و همکاران (١٣٩٦) بر روی دانش آموزان صورت گرفت این موضوع از طریق اثر منفی مهارت های حل مسئله اجتماعی بر فرسودگی تحصیلی اثبات شد.
بنابراین ، با توجه به هدف تحقیق و پیشینۀ پژوهشـی، ایـن پـژوهش در پی پاسخگویی به این سؤال است که آیا آموزش راهبردهای مقابله ای بر فرسودگی تحصـیلی دانش آموزان مؤثر است ؟ روش روش پژوهش نیمه آزمایشی، با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود.