چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر علائم افسردگی و
اضطراب نوجوانان کاربر فعال شبکه های اجتماعی بود. در این پژوهش از روش نیمه تجربی با طرح
پیش آزمون - پس آزمون با گروه مجزا استفاده شد. جامعة پژوهش حاضر, شامل نوجوانان کاربر
فعال شبکه های اجتماعی اینترنتی ساکن شهر کرج بود. از این جامعه» به صورت در دسترس نمونه
ای شامل ۲۰ نوجوان پسر در ردة سنی ۱۴ الی ۱۶ سال از یکی از دبیرستان های پسرانة شهر کرج
گزینش شدند. این افراد پرسش نامه محقق ساخت مبنی بر این که در طول روز چند ساعت خود را
در شبکه های مجازی صرف می کنندء و پرسش نامه های افسردگی و اضطراب پر کردند. سپس,
برنامة آموزشی به مدت ۱۲ هفته روی گروه آزمایش» اجرا شد. با توجه به تحلیل های انجام شده»
تفاوت معناداری در نمره علایم افسردگی و اضطراب گروه آزمایش و کنترل مشاهده شد. نتایج نشان
دادند که آموزش راهبردهای تنظیم هیجانء افسردگی و اضطراب نوجوانان کاربر فعال شبکه های
اجتماعی اینترنتی را کاهش می دهد (0 >۰/۰۵). روی هم رفتهء یافته های این پژوهش, حاکی از آن
است که علایم افسردگی و اضطراب نوجوانان کاربر فعال شبکه های اجتماعی را می توان با آموزش
راهبردهای تنظیم هیجان کاهش داد.
This study aimed to determine the effectiveness of t emotion regulation strategies training on depression and anxiety symptoms in adolescents as active users of social networks. In this quasi-experimental study with pretest - posttest was used. The study population consisted of adolescents living in the city of Karaj was active users of online social networks. In this community, available for a sample of adolescents aged to years of one of the boys' high school in Karaj were selected. Subjects completed researcher made questionnaire that during the day a few hours to spend in the virtual network, and filled out questionnaires for depression and anxiety. Then, a training program for weeks, the experimental group was implemented. According to analysis carried out, a significant difference in the symptoms of depression and anxiety in experimental and control groups, respectively. The results showed that training in emotion regulation strategy, depression and anxiety in adolescents reduces active users of online social networks (P <). Taken together, the findings suggest that symptoms of depression and anxiety in adolescents as active users of social networks can be reduced by training in emotion regulation strategies.
خلاصه ماشینی:
1 Cognitive Emotion Regulation 2 Anderson &rieger &caterson 3 Garnefski &kraaij &van etten 4 Spinhoven 5 Self-blame 6 Other-blame 7 rumination 8 catastrophizing putting into perspective 10 positive refousing 11 positive reappraisal انسان ها در هر دوره ای از زندگی با عوامـل و حـوادث فشـارزای متعـددی مواجـه مـی شوند، که ناچار به مقابله با آن ها هستند.
پژوهش حاضر به دنبـال پاسخگویی به این سؤال است که آیا آموزش تنظیم هیجـان بـر علائـم افسـردگی و اضـطراب نوجوانان کاربر فعال شبکه های اجتماعی تأثیر دارد؟ 1 Sezar, Szentagotai & Hofmann روش در این پژوهش از روش نیمه تجربی پیش آزمون - پس آزمون بـا گـروه کنتـرل اسـتفاده شد که در آن یک گروه آزمایشی و یک گروه کنترل وجود دارد.
جدول ٥ آزمون کوواریانس آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر علائم افسردگی نوجوانان کاربر فعال (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجّه به کوواریانس محاسبه شده ، متغیر مستقل یعنی گروه های آزمایشی بـا F برابـر بـا ٧/٩٨و درجۀ آزادی ١ در سطح آلفا برابر با ٠/٠١٢ که کمتر از سطح معنی داری ٠/٠٥ اسـت ، معنی دار است .
بحث و نتیجه گیری هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش راهبردهای تنظیم هیجان بر علائم افسردگی و اضطراب نوجوانان کاربر فعال شبکه های اجتماعی بـود.
به این معنـی کـه آموزش راهبردهای تنظیم شناختی هیجان در کاهش علایم افسردگی گروه آزمایشی مؤثر بوده 2 است .
Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: A comparative study of five specific samples.
Cognitive emotion regulation strategies and psychological adjustment in adolescents with a chronic disease.