چکیده:
عناصر تزئینی ، بخش جداییناپذیر بناها در ایران باستان و به ویژه معماری دوران اسلامی ایران بوده است . در این میان نقوش تزیینی از اهمیت ویژه ای برخوردار است . یکی از این تزیینات نقوش اسلیمی و گیاهی است . در این تحقیق انواع نقوش گیاهی و اسلیمی بعد از دوره اسلامی ازنظر ترکیب بندی که بر اساس آن شکل گرفته اند دسته بندی شده اند. با توجه به اهمیت مباحث مطرح شده ، هدف این پژوهش بررسی نقش های اسلیمی و گیاهی و تاریخچه پیدایش این نقوش و کاربرد آن ها در مصالح مختلفی که در طول تاریخ از آن بهره برده شده است میباشد. همچنین با در نظر گرفتن کاهش کاربرد این نقوش در معماری امروزی و زنده کردن این نقوش ، سعی در برقراری ارتباطی مناسب با فرهنگ و هنر گذشته ایران و تعامل با روح فضای معماری و درنتیجه هویت بخشی به فضای معماری امروزی مینمایاند. مهم ترین سوال این پژوهش این است که سیر تحول نقوش اسلیمی در طول تاریخ به چه صورت بوده و چه اندازه توانسته روح معنوی را در فضا جاری ساخته و به دنبال آن آیا ارتباط تاثیرگذاری را با معماری جدید و امروزی میتواند ایجاد کند؟ برای پاسخ به این سوال از روش تحقیق تاریخی- توصیفی و تطبیقی استفاده شده است . اطلاعات موردنیاز به ویژه از طریق بررسی و مشاهدات میدانی و همچنین روش کتابخانه ای به دست آمده است .
Decorative elements were an integral part of the monuments in ancient Iran, and especially the architecture of the Islamic era of Iran. Meanwhile, decorations are of particular importance. One of these decorations is Slavic and Herbal designs. In this research, a variety of vegetation and slavic designs after the Islamic period have been classified according to their composition. Given the importance of the topics discussed The purpose of this research is to investigate the slavic and vegetative roles and the history of the emergence of these designs and their application in various materials that have been used throughout history. Also, considering the decrease in the use of these motifs in modern architecture and the revival of these motifs, they try to establish a proper connection with the past Iranian culture and art and interact with the spirit of the architectural space and, as a result, identity to the architecture of the present day The most important question of this research is that the course of the evolution of Islamic scholars throughout history, and how much it has been able to put spiritual spirit into space, and whether it can create an effective relationship with modern and modern architecture? To answer this question, a descriptive and comparative historical research method has been used. The information required is obtained, in particular, through field surveys, as well as library methods.
خلاصه ماشینی:
مهم ترين سؤال اين پژوهش اين است که سير تحول نقوش اسليمي در طول تاريخ به چه صورت بوده و چه اندازه توانسته روح معنوي را در فضا جاري ساخته و به دنبال آن آيا ارتباط تأثيرگذاري را با معماري جديد و امروزي ميتواند ايجاد کند؟ براي پاسخ به اين سؤال از روش تحقيق تاريخي- توصيفي و تطبيقي استفاده شده است .
تحليل يافته ها پيرامون اوضاع نقوش اسليمي و معماري در گذشته و امروز گذشته : بعد از ورود دين مبين اسلام به کشور ايران و به وجود آمدن محدوديت هايي در زمينه استفاده از برخي نمادها مانند نماد هاي انساني ، نقوش گياهي و جانوري (بيشتر پرندگان ) مورد توجه ويژه اي قرار گرفتند به اين صورت فضاي معنوي ساختمآن هاي مقدس و مهم مانند مساجد يا ابنيه پادشاهي به اين نوع مزين شده شد در دوران صفويه اوج شکوفايي هنر اسليمي را مي توانيم شاهد باشيم اعتقاد امير پادشاهان صفوي به دين اسلام و توجه آنها به اين روش باعث رشد توسعه و شکوفايي آنها شد معماران و هنرمندان زيادي فعاليت خود را در زمينه هاي مختلف مانند کاشي کاري معرق نقاشي گردشگري بافندگي و گسترش دادند.
11 The Course of Evolution of Slavic Designs and their Practical Materials throughout History and its Interaction with the Spirit of Today's Architecture Saeed Mobini 1, Behnam Jalali Jafari 2 1- Master Student in Art Research 2- Assistant Professor of Science and Technology University Abstract Decorative elements were an integral part of the monuments in ancient Iran, and especially the architecture of the Islamic era of Iran.