چکیده:
شهر دیجیتال در قالب ایجاد شبکه هوشمند متشکل از شبکه های گسترده ای از فیبر نوری با پهنای باند بالا، زیرساختی مناسب برای ارائه خدمات در شهر مهیا می کند. امروزه شهرها به عنوان نقاط تجلی شکل نوین زندگی در عصر ارتباطات و موج چهارم و به سبب تمرکز خدمات و حجم بیشینه تعاملات اجتماعی و اقتصادی، در بالاترین سطح نیاز به بهره گیری از روش ها و فناوریهای نوظهور خدمات رسانی قرار دارند. با توجه به ظهور پارادایم جدیدی به نام مدیریت منابع انسانی دیجیتال، حوزههای مختلف فرایند مدیریت منابع انسانی از جمله مدیریت عملکرد منابع انسانی باید بر اساس این نوع رویکرد، بازنگری و به روز شوند. بنابراین با توجه به فلسفه مدیریت منابع انسانی دیجیتال، این تحقیق با هدف ارائه الگوی مدیریت عملکرد منابع انسانی در شهرداری تهران با توجه به الزامات شهر دیجیتال انجام شده است. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی، از لحاظ رویکرد، پیمایشی- اکتشافی و از لحاظ نوع، کیفی می باشد. منظور تجزیه و تحلیل مصاحبه ها و دستیابی به مدل مفهومی تحقیق، از روش تحلیل تم و کدگذاری باز و محوری استفاده شده است. ۵ مقوله اصلی در حوزه ابعاد کلی و ۱۶ مقوله اصلی در حوزه مؤلفه های مدل، شناسایی شد. بر این اساس، یک الگوی پنج بعدی برای مدیریت عملکرد منابع انسانی شهرداری تهران با توجه به الزامات شهر دیجیتال استخراج گردید. بعد اول این الگو، برنامه ریزی استراتژیک عملکرد منابع انسانی با شش مؤلفه، بعد دوم، توسعه فرهنگی منابع انسانی با دو مؤلفه، بعد سوم، آموزش و توانمندسازی منابع انسانی با دو مؤلفه، بعد چهارم، توسعه ارتباطات منابع انسانی با سه مؤلفه و بعد پنجم الگو، بر ارزیابی عملکرد منابع انسانی با سه مؤلفه تأکید داشت.
The digital city in the form of creating a smart grid consisting of extensive networks of high bandwidth fiber optics, provides a suitable infrastructure for providing services in the city. Today, cities as the manifestation of a new form of life in the age of communication and the fourth wave and due to the concentration of services and the maximum volume of social and economic interactions, are at the highest level of need to use emerging methods and technologies. Due to the emergence of a new paradigm called digital human resource management, various areas of the human resource management process, including human resource performance management, should be reviewed and updated based on this type of approach. Therefore, according to the philosophy of digital human resource management, this study was conducted with the aim of providing a model for managing the performance of human resources in the municipality of Tehran according to the requirements of the digital city. This research is applied in terms of purpose, in terms of approach, survey-exploratory and in terms of type, it is qualitative. In order to analyze the interviews and achieve a conceptual model of the research, the method of theme analysis and open and axial coding has been used. 5 main categories in the field of general dimensions and 16 main categories in the field of model components were identified. Based on this, a five-dimensional model for managing the human resources performance of Tehran Municipality according to the requirements of the digital city was extracted. The first dimension of this model is strategic planning of human resource performance with six components, the second dimension is cultural development of human resources with two components, the third dimension is training and empowerment of human resources with two components, the fourth dimension is the development of human resource relations with three components and The fifth dimension of the model focused on evaluating the performance of human resources with three components.