چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی نقش واسطه ای خودپنداشت تحصیلی در رابطه بین ادراک از جو مدرسه و تحصیل گریزی بود. پژوهش حاضر از نوع همبستگی و به روش مدل یابی معادلات ساختاری بود. جامعه آماری پژوهش تمامی دانش آموزان دوره متوسطه دوم منطقه درودزن (١٣٦٦ نفر) در سال تحصیلی ٩٩- ١٣٩٨ بودند. شرکت کنندگان ٣١١ دانش آموز (١٣٩ پسر و ١٧٢ دختر) بودند که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شدند و مقیاس های ادراک از جو مدرسه وی ، ردی و رودس ، تحصیل گریزی خرمایی و صالح اردستانی و سیاهه خودپنداشت تحصیلی چن و تامپسون را تکمیل کردند. به منظور پاسخ گویی به فرضیه های پژوهش از مدل یابی معادلات ساختاری استفاده شد. یافته ها نشان دادند که اثر مستقیم ادراک از جو مدرسه بر تحصیل گریزی معنادار نبود؛ اما اثر مستقیم ادراک از جو مدرسه بر خودپنداشت تحصیلی و اثر مستقیم خودپنداشت تحصیلی بر تحصیل گریزی معنادار بود؛ همچنین ، اثر ادراک از جو مدرسه بر تحصیل گریزی با واسطه گری خودپنداشت تحصیلی معنادار بود (٠٢١-=β، ٠٠٠٢=P). به طور کلی یافته های این پژوهش ، نقش ادراک از جو مدرسه و خودپنداشت تحصیلی را در تبیین تحصیل گریزی نشان داد. در مجموع ، یافته های این پژوهش بیانگر اهمیت توجه به نقش ادراک از جو مدرسه و خودپنداشت تحصیلی در کاهش تحصیل گریزی دانش آموزان بود.
خلاصه ماشینی:
شرکت کنندگان ٣١١ دانش آموز (١٣٩ پسر و ١٧٢ دختر) بودند که به روش نمونه گيري تصادفي خوشه اي انتخاب شدند و مقياس هاي ادراک از جو مدرسه وي ، ردي و رودس ، تحصيل گريزي خرمايي و صالح اردستاني و سياهه خودپنداشت تحصيلي چن و تامپسون را تکميل کردند.
در مجموع ، يافته هاي اين پژوهش بيانگر اهميت توجه به نقش ادراک از جو مدرسه و خودپنداشت تحصيلي در کاهش تحصيل گريزي دانش آموزان بود.
Hancock, Shepherd, Lawrence, & Zubrick 4.
از ميان اين عوامل ، با توجه به نقش کليدي دانش آموز در زندگي و مسير تحصيلي خود، اين پژوهش با در نظر گرفتن دو متغير ادراک از جو مدرسه ٤ و خودپنداشت تحصيلي ٥ و در قالب يک مدل ساختاري، درصدد بررسي برخي از پيشايندهاي محيطي و فردي تحصيل گريزي است .
در زمينه ارتباط ابعاد خود با تحصيل گريزي، برخي پژوهش ها ارتباط خودمهارگري (ويليامز و ويليامز١، ٢٠١٢) و ارتباط خودپنداشت با ساير عملکردهاي تحصيلي و پيشرفت تحصيلي (رشيدزاده ، ١٣٩٨؛ غلامي، خداپناهي، رحيمينژاد و حيدري، ١٣٩٤؛ لطفي عظيمي و ابراهيمي قوامي، ١٣٩٤)، ارتباط خودپنداشت تحصيلي با رفتار غيرمولد تحصيلي (شکوهي، اميريان زاده و کشت ورز کندازي، ١٤٠٠) و ارتباط ادراک خود با تحصيل گريزي (صالح اردستاني و خرمايي، ١٣٩٩) و عدم ارتباط بين خودپنداشت و پيشرفت تحصيلي نيز گزارش کرده اند (وليزاده ، ١٣٩٠).
Collie, Martin, Papworth, & Ginns 9.
بحث و نتيجه گيري هدف اين پژوهش ، بررسي نقش واسطه اي خودپنداشت تحصيلي در رابطه بين ادراک از جو مدرسه و تحصيل گريزي بود.