چکیده:
هوادارای یکی از ویژگی های فرهنگ عامهپسند در جوامع صنعتی به شمار میرود که برای توسعة فرهنگ مطلوب هواداری از طریق اتخاذ سیاستها و تعیین ساختارهای مناسب و بسترهای مطلوب، بسترسازی هایی لازم است. پژوهش حاضر با هدف شناسایی پیشران های نهادینهسازی فرهنگ مطلوب هواداری در فوتبال کشور ایران انجام شد. پژوهش حاضر از لحاظ هدف کاربردی و از نظر ماهیت براساس روش آیندهپژوهی، تحلیلی و اکتشافی بود. اطلاعات لازم توسط مصاحبههای کیفی عمیق نیمهساختاریافته با 23 نفر از اساتید رشته تربیت بدنی دانشگاه، مدیران علمی (آکادمیک) و عملی (مدیران سازمانی) ورزشی، مربیان، داوران و اصحاب رسانه بهعنوان خبرگان به دست آمد که شامل پنج پیشران و 36 شاخص اصلی بود. براساس این متغیرها، پرسشنامه دلفی طراحی شد و در اختیار 13 نفر از خبرگان مدیریت ورزشی، بازاریابی و رویدادها در سطح کشور برای تأیید گویه های نهایی قرار گرفت. برای تجزیه و تحلیل داده ها از ماتریس 36 در 36 اثرات متقاطع توسط نرمافزار میکمک استفاده شد. بر پایه یافتههای حاصل از پژوهش، پنج دسته کلی از پیشران ها (تأثیرگذار تا تأثیرپذیر) شامل پیشران های اخلاقی، پیشران های تشویقی و قانونی، پیشران های پرورشی و آموزشی، پیشران های زیربنایی و پایه و پیشران های رسانه های اجتماعی شناسایی شدند. نهادینهسازی فرهنگ هواداری، زمانبر است و باید برای آینده آن با توجه به شاخص های کلیدی مؤثر برنامه ریزی هایی کرد تا بتوان فرهنگ مطلوب هواداری ایرانی را با کشورهای پیشرفته همتراز کرد.
The fan is one of the characteristics of popular culture in industrial societies; In order to develop the desired culture of advocacy by adopting policies and determining the appropriate structures and desirable contexts, bedrocks are necessary. The purpose of this study is to identify the drivers of institutionalizing the desired culture of support in Iranian football. The present study is applied in terms of purpose and in terms of nature-based on future research, analytical and exploratory methods. The required information was obtained through semi-structured in-depth qualitative interviews with 23 professors of physical education at the university, scientific (academic) and practical (organizational) managers of sports, coaches, referees and members of the media as experts, including 5 drivers and 36 main indicators. Based on these variables, the Delphi questionnaire was designed and provided to 13 experts in sports management, marketing and events across the country to confirm the final items. To analyze the collected data, a matrix of 36 in 36 cross-effects was used by Mick Mac software. Based on the study’s findings, 5 general categories of propellants (effective to affective) including moral propulsion, incentive, and legal propulsion, nurture and educational propulsion, infrastructure and basic propulsion, and media propulsion were identified. Institutionalizing a culture of advocacy is time-consuming and requires planning for its future based on key effective indicators in order to make the desired culture of Iranian support equal to that of developed countries.
خلاصه ماشینی:
0 International Public License آموزش مهارت کنترل هيجانات در افراد جامعه ، بازيکنان و ليدرها Training in Emotion Control Skills in Community B3 Members, Players and Leaders آموزش تمايز مفاهيم رقابت (رقيب ) و جنگ (دشمن ) Learning to Distinguish the Concepts of Competition B4 (Rival) and War (Enemy) تعريف مقوله شکست و کمک به پذيرش آن توسط خانواده ، مدارس و فيلم هاي B5 سينمايي Defining the Category of Failure and Helping it to be Accepted by Family, Schools and Movies آموزش مسائل فني و فرهنگي به هواداران در کانون هواداري توسط باشگاه Teaching Technical and Cultural Issues to the Fans in the B6 Support Center by the Club برگزاري جلسات آنلاين با بازيکنان و هواداران و صحبت درمورد فرهنگ هواداري Hold Online Meetings with Players and Fans and Talk about B7 Fan Culture آموزش هواداري به کمک آموزش رفتار اجتماعي و جمعي در جامعه Advocacy Training with the Help of Teaching Social and B8 Collective Behavior in Society فعاليت آموزش و فرهنگي باشگاه ها در مناطق کمتربرخوردار Educational and Cultural Activities of Clubs in Less B9 Privileged Areas ارائه برنامه هايي به منظور حضور افراد خانواده در کنار هم در استاديوم Provide Programs for the Presence of Family Members I1 Together in the Stadium ايجاد ارتباط قوي بين باشگاه ها با مدارس و دانشگاه به منظور آموزش و پژوهش در زمينه نهادينه سازي رفتارهاي مطلوب هواداري Establishing a Strong Relationship Between Clubs with the I2 پيشران هاي زيربنايي Teacher and the University for Education and Research in و پايه the Field of Institutionalizing Desirable Supportive Behaviors (Infrastructure and Base تشکيل شوراي کانون هاي هواداري کشور و مديريت و نظارت بر کانون هاي I3 (Propellants هواداري Establishment of the Council of Fan Centers of the Country and Management and Supervision of Fan Centers برنامه ريزي هاي عملياتي و جامع براي فرهنگ سازي ، ترويج و توسعه فرهنگ I4 هواداري توسط نهادهاي مختلف مانند فدراسيون ، سازمان ليگ ، وزارت ورزش ، باشگاه ها و مدارس Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.