چکیده:
هدف: بررسی مسائل، چالشها، و رویکردهای پیش روی سازماندهی اطلاعات حوزه میراث فرهنگی با تمرکز بر الگوی مرجع مفهومی سیداک و الگوهای همخانواده آن. روششناسی: پژوهشهای حوزه الگوسازی اطلاعات میراث فرهنگی، بهویژه آثار مبتنیبر الگوی مرجع مفهومی سیداک و سایر الگوهای همخانواده آن مرور شدند. یافتهها: پژوهشهای انبوه پیشین بر سودمندی دستاوردهایی تأکید داشتهاند که همگرایی کتابخانهها، آرشیوها، و موزهها با یکدیگر برای ایجاد الگوهای همگون میتواند بهبار آورد. بیشتر پژوهشها، بر بررسی الگوی سیداک سیآراِم و پژوهشهای چندی نیز بر الگوهای همخانواده آن تمرکز کردهاند. پژوهشهای فراوانی سعی کردهاند با گزارش طرحهای عملیاتی، تجربیات حاصل از آنها را بهاشتراک گذارند. بسیاری از پژوهشها روششناسی مشخصی، مطابق با متون علمی روش پژوهش، برای انجام طرح گزارش نکردهاند و همگی سعی در استفاده از ابزارهای وب معنایی داشتهاند. ازجمله مهمترین چالشهای استفادهکنندگان الگوهای خانواده سیآراِم، ابهام در تفسیر الگو و تعدد روشهای پیادهسازی بیان شده است. نتیجهگیری: نظر به بلوغ الگوی مرجع مفهومی سیداک، توجه به آموزش الگو به کاربران آن و ارائه راهنماهای مختلف در سطوح متفاوت برای بهرهبرداری بهینه بهوسیله گروه علایق ویژه سیداک سیآراِم ضروری است.
Purpose: Aims at investigating the issues, challenges, and approaches to organizing of cultural heritage information, focuses on the CIDOC CRM and its family models. Methodology: Cultural heritage information modeling research projects, especially the works based on CIDOC CRM and its other family models were reviewed. Findings: Previous studies on the usefulness of achievements have emphasized the convergence of libraries, archives, and museums with each other to create homogeneous models. Most of them have focused on the study of the CIDOC CRM and several studies have focused on its family models. Many studies have tried to share their experiences by reporting practical plans. From the viewpoint of classical research methodologies, many others have not reported a specific methodology for carrying out the projects, and all have tried to use semantic web tools. One of the most important challenges for users of CIDOC CRM family models was the ambiguity in the interpretation of the model and the multiplicity of implementation methods. Conclusion: Considering the maturity of the CIDOC CRM, attention to teaching the model to users and providing different guides at different levels for optimal utilization by the special interest group of CIDOC CRM are necessary.