چکیده:
هدف: تحلیل حدود 45 میلیون توییت مقالههای علمی بهعنوان نمونهای از قابلیتهای آلتمتریکس برای تحلیل کلاندادهها در محیط وب اجتماعی.روششناسی: با روش توصیفی و با استفاده از شاخصهای آلتمتریک، تمامی 322,828,44 توییت و بازتوییت مربوط به بیش از 000,764,6 مقاله علمی ثبتشده تا زمان گردآوری دادهها در پایگاه آلتمتریک اکسپلورر مطالعه شد.یافتهها: 8/ 78% بهاشتراکگذاری بروندادهای علمی در رسانههای اجتماعی متعلق به توییتر بوده است. مطالعه زمانی توییت مقالههای علمی نشان داد روند بهاشتراکگذاری مقالههای علمی در توییتر بهمیزان چشمگیری رو به افزایش بوده است. بیشترین تعداد توییت مقالههای علمی بهترتیب مربوط به کاربرانی از امریکا، انگلستان، و استرالیا بوده است. همچنین، بروندادهای پژوهشی منتشرشده در مجلههای علوم پزشکی و علوم میانرشتهای بهمیزان گستردهتری توییت شدهاند.نتیجهگیری: توییتر مهمترین رسانه اجتماعی است که پژوهشگران برای بهاشتراکگذاری بروندادهای پژوهشی خود از آن در سطح بینالمللی استفاده میکنند و قابلیتهای فراوانی برای مطالعه اثرگذاری اجتماعی پژوهش دارد.
Purpose: A considerable amount of scholarly articles are disseminated on Twitter. The current research aims to analyze the dissemination of around 45 million tweets of scientific papers as a sample of altmetric capabilities in big data analysis on social web.Methodology: The current study is an applied research in terms of objectives while it is a descriptive and survey in terms of data analysis and conducted using altmetric indicators. Research sample consisted of all 44,828,322 tweets and retweets of more than 676,400 papers obtained from Altmetric Explorer at the time of data collection in November 2017.Findings: Results of the study revealed that %78.8 of all mentions of scientific papers in social web were on Twitter. Temporal investigation of tweets showed a considerable increase in the number of scientific papers which have been shared on Twitter during the time under consideration. The highest share of tweets and the most number of tweeters were found to be from the United States, The UK and Australia. Moreover, research output published in medical science as well as multidisciplinary sciences journals were tweeted more frequently than other research areas.Conclusion: Twitter has been identified as the most important social media platform and altmetric source for sharing of research output. It has a large potential to measure the social impact of scientific output.
خلاصه ماشینی:
بیشترین تعداد توییت مقالههای علمی به ترتیب مربوط به کاربرانی از ،امریکا ،انگلستان و استرالیا بوده است همچنین برون دادهای پژوهشی منتشر شده در مجله های علوم پزشکی و علوم میان رشتهای به میزان گسترده تری توییت شده اند نتیجه گیری توییتر مهمترین رسانه اجتماعی است که پژوهشگران برای به اشتراک گذاری برون دادهای پژوهشی خود از آن در سطح بین المللی استفاده بوده میکنند و قابلیتهای فراوانی برای مطالعه اثرگذاری اجتماعی پژوهش دارد کلیدواژه ها آلتمتریکس، توییتر، توییت 1 استادیار گروه علم اطلاعات تحلیل توییت مقاله های علمی در توییتر محمد امین عرفان منش الهه حسینی سحر حبیبی تاریخ ارسال: ۹۶/۰۸/۱۱ تاریخ پذیرش: ۹۶/۰۹/۰۸ دانش شناسی دانشگاه اصفهان (نویسنده مسئول) amin erfanm anesh@gmail.
17 تولیدات علمی تعریف کرد (هو لمبرگ ( ۲۰۱۵ این شاخص ها میتواند اثرگذاری اجتماعی "" تولیدات علمی را بررسی کند تنوع رسانههای بررسی پذیر برای مطالعه اثرگذاری علمی و و امکان دسترسی رایگان به برخی دادههای آلتمتریکس از جمله دیگر مزایای شاخصهای آلتمتریکس محسوب میشود ها مارفلت، ۲۰۱۴؛ عرفان منش، ۱۳۹۵) نتایج بیشتر پژوهشهای انجام شده در حوزه آلتمتریکس نشان میدهد این شاخص ها میتواند در کنار شاخصهای علم سنجی برای مطالعه عملکرد پژوهش و اثرگذاری تولیدات علمی استفاده شود (هاستین ،بومان هولمبرگ، پترز، و لاروییر، ۲۰۱۴؛ بورنمن، ۲۰۱۴ ،زاهدی ،کاستاس و ووترز (۲۰۱۴) نتایج بسیاری از پژوهشهای پیشین نشان میدهد از میان انواع رسانه های اجتماعی توییتر در کنار مندلی بیشترین میزان کاربرد را برای برقراری ارتباطات علمی و به اشتراک گذاری برون دادهای پژوهشی دارد زاهدی و همکاران ۲۰۱۴ عرفان منش (۱۳۹۵) استفاده پژوهشگران از توییتر رسانه ای ایده آل را فراهم میکند تا گفتگوهای علمی و یافتههای پژوهش خود را با سایرین به اشتراک گذارند (بیک و گلدستاین، (۲۰۱۳) واینیو و هولمبرگ (۲۰۱۷) رایگان بودن و دسترس پذیری را دو ویژگی توییتر میدانند البته با توجه به محدودیت تعداد کاراکترهای توییتها (در نوامبر ۲۰۱۷ از ۱۴۰ به ۲۸۰ کاراکتر افزایش یافته است)، معمولاً توییت مقاله های علمی شامل اشاره مختصری به عنوان یا مهمترین یافته مقاله و پیوند به متن کامل یا نشانگر شیء دیجیتال آن است.