چکیده:
هدف: آشنایی با مفهوم ردهبندیهای مردمی، نقاط قوت و ضعف آنها، و پیشنهاد در راستای بهرهگیری از نقاط قوت ردهبندیهای مردمی برای تقویت نظامهای سازماندهی دانش.روششناسی: پژوهش حاضر از نوع کتابخانهای است که در آن، ادبیات حوزه ردهبندیهای مردمی و پژوهشهای انجامشده در این زمینه مرور و تحلیل شده است.نتیجهگیری: ردهبندیهای مردمی و نظامهای سازماندهی دانش حرفهای (مانند اصطلاحنامهها، هستیشناسیها، و طرحهای ردهبندی) هریک نقاط قوت و ضعفی دارند که تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف نیازمند مطالعات جدی در این زمینه است. با تکیه بر نقاط قوت ردهبندیهای مردمی و کشف و تحلیل ساختار و الگوهای پنهان موجود در این ردهبندیها میتوان برای تقویت و روزآمدسازی نظامهای سازماندهی دانش حرفهای عمل کرد.
Purpose: This article aims to conceptualize the folksonomies, introduce their strengths and weaknesses, and suggest deployment of the strengths to enhance the professional knowledge organization systems.Methodology: A library research used and the literature of folksonomies and related works reviewed and analyzed.Conclusion: Folksonomies and professional knowledge organization systems (e.g. thesauri, ontologies, and classification schemes) have strengths and weaknesses which enhancement of strengths and elimination of weaknesses must be scrutinized. It must be relied on strengths of folksonomies and discovery and analysis of the latent structures and patterns embedded in folksonomies in order to enhance and update the professional knowledge organization systems.
خلاصه ماشینی:
رده بندی های مردمی (فوکسونومی) برچسبهای ،اجتماعی نظامهای سازماندهی دانش بازنمون ،اطلاعات نمایه سازی بازیابی اطلاعات وب ۲ قابلیت رده بندیهای مردمی در تقویت نظامهای سازماندهی دانش حرفه ای مروری بر مفاهیم و پژوهشها مقدمه رسول سعادت ۱ احمد شعبانی ۲ عاصفه عاصمی ۳ مظفر چشمه سهرابی تاریخ دریافت ۱۳۹۷/۰۹/۰۹ تاریخ پذیرش ۱۳۹۷/۱۵/۱۰ و دانش شناسی دانشگاه اصفهان از زمان پیدایش وب ،۲ بحثهای فراوانی درباره تأثیر و اهمیت گسترش ابزارهای جدید در حوزه های گوناگون بوده است؛ به ویژه به پتانسیل بالای وب ۲ برای حمایت از رده بندی منابع اطلاعاتی و بازیابی اطلاعات توجه شده است.
بنابراین شکل گیری رده بندیهای مردمی براساس ذهن و زبان کاربر و نیز متناسب با بافت هر منبع دو نقطه قوت و بسیار مهم در آنهاست؛ در حالی که نظامهای سازماندهی دانش حرفه ای با درک کمتری نسبت به نیازهای اطلاعاتی کاربران و آنچه در ذهن آنها میگذرد تولید میشود؛ همان طور که یافتههای برخی پژوهشگران (محمدپور، ۱۳۹۰ ؛ لی و شلایر، ۲۰۱۰؛ ۲۰۱۲؛ و کیپ ، ۲۰۰۶؛ ۲۰۰۷؛ ۲۰۱۱) در این حوزه نشان داده است برچسبهای کاربران و اصطلاحات نمایه ای نمایه سازان هم پوشانی کمی داشت و میان این دو گروه فهم بسیار متفاوتی نسبت به مدارک وجود دارد.