چکیده:
هدف: بررسی تفاوت میان درک خواندن کودکانی که کتاب داستانی واقعیت افزوده میخوانند با کودکانی که همان کتاب را بهشکل سنتی میخوانند.
روششناسی: با رویکرد کمّی و با روش شبهآزمایشی بهشکل میدانی و طرح آزمایشی پسآزمون با گروه کنترل انجام شده است. 34 کودک 7 تا 9 سال در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند و کتاب داستانی را با و بدون ابزار واقعیت افزوده خواندند، سپس با آنها مصاحبه شد. دادههای پژوهش از طریق بازگویی داستان و پاسخ به پرسشهای یادآوری، جمعآوری و نمرهدهی شدند. درک خواندن کودکان از مجموع نمرات این دو بهدست آمد. معناداری تفاوت میان دو گروه آزمودنی با آزمون مان-ویتنی سنجیده شد.
یافتهها: تفاوت معناداری بین درک داستان میان کودکانی که کتاب واقعیت افزوده میخوانند با کودکانی که کتاب را بهشیوه سنتی میخوانند دیده شد. کودکانی که کتاب را با محتوای افزوده میخوانند در بازگویی و یادآوری داستان بهتر بودهاند. در بیان موضوع و درونمایه داستان و صحنهپردازی تفاوت معناداری میان دو گروه دیده نشد. کودکان گروه آزمایش در پاسخ به پرسشهای ضمنی موفقتر بودهاند.
نتیجهگیری: استفاده از محتوای چندرسانهای مرتبط در کنار کتاب چاپی داستانی به تسهیل تبادل اطلاعات میان متن و خواننده، ساخت بهتر معنی، و درنتیجه درک بهتر متن منجر میشود.
Purpose: To compare the influence of augmented reality storybook and traditional storybook on children’s reading comprehension. Retelling and comprehension tests were employed to assess comprehension. Methodology: Quantitative approach, quasi-experimental with post-test only design. 34 children aged 7 to 9 were randomly assigned to either experimental or control group and read the print storybook with and without a tablet. Data were gathered by interviewing with participants. Children retold the story and answered comprehension questions. Mann-Whitney test was used. Findings: There was a significant difference between the control and the experimental groups in terms of overall reading comprehension. Children who experienced augmented storybook were better in retelling and answering comprehension questions. There were no significant difference between the groups in retelling theme and setting. Experimental group scored higher in answering implicit questions. Conclusion: Presentation of related multimedia with the print storybook will result in better interaction between the reader and the text and helps in making meaning, and eventually improves the reading comprehension.
خلاصه ماشینی:
۲ دانشیار گروه علم اطلاعات علاقه به خواندن ایجاد میکند هرچند تصور ما از کتاب شکل چاپی سنتی است؛ اما در طول سالها برای افزایش دانش شناسی، دانشگاه خوارزمی اشتیاق کودکان به مطالعه و بالابردن درک آنها از ،داستان شکلهای مختلفی از کتابهای h.
۶ امکان دسترسی و تجربه کتاب واقعیت در این پژوهش متغیر درک از مجموع نمراتی سنجیده شد که آزمودنی در بازگویی افزوده طراحی شده با مراجعه به و پاسخگویی به پرسشهای یادآوری به دست میآورد برای گردآوری داده های بازگویی وب سایت -https://studio.
۴ میانگین رتبه های اجزای بازگویی و یادآوری داستان در دو گروه آزمایش و گواه تأثیر کتاب داستانی واقعیت افزوده بر درک خواندن کودکان بازگویی یادآوری موضوع و گروه فراوانی صحنه پردازی درونمایه اپیزودهای داستان توالی پرسشهای پرسشهای فرجام منطقی واضح ضمنی آزمایش گواه ۲۰/۶۷ ۱۹/۶۷ ۲۰/۴۴ ۲۰/۶۱ ۲۱/۱۷ ۱۷/۰۶ ۱۸/۵۶ ۱۳/۹۴ ۱۵/۰۶ ۱۴/۱۹ ۱۴/۰۰ ۱۳/۳۸ ۱۸/۰۰ ۱۶/۳۱ با توجه به جدول ۴ میانگین رتبه بالاتر گروه آزمایش در هر سه جزء اپیزودهای داستان فرجام و توالی منطقی بیان داستان نشان میدهد درک این گروه بالاتر است و با ۹۵ درصد اطمینان این تفاوت در هر سه سطح بیان اپیزودهای ،داستان فرجام و توالی منطقی در میان دو گروه آزمایش و گواه در کل جامعه مطالعه شده وجود دارد.
نتیجه گیری هدف از این پژوهش بررسی تأثیر کتاب داستانی واقعیت افزوده بر درک مطلب کودکان نوسواد بود.
نتایج این پژوهش نشان دهنده درک بالاتر کودکان نوسواد از متن با استفاده از کتاب واقعیت افزوده است.