چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی پیامدهای مسئولیت اجتماعی در سازمانهای ایرانی با استفاده از رویکرد فراتحلیل است. این تحقیق از نظر هدف، توصیفی و از نظر نوع استفاده، کاربردی میباشد. جامعه مورد بررسی پژوهش، مقالات چاپ شده در زمینه مسئولیت اجتماعی در ایران از سال 1390 تا 1400 بود که 56 مطالعه با استفاده از پروتکل تعریف شده، به عنوان نمونه وارد فرآیند فراتحلیل شدند. این پژوهشها با استفاده از نرمافزار CMA2 (نرمافزار جامع فراتحلیل) مورد بررسی و تحلیل قرار گرفتند. یافتهها نشان دادند از بین پیامدهای مسئولیت اجتماعی در سطح فردی، به ترتیب، متغیرهای تناسب فرد با سازمان (0.904)، نوعدوستی (0.619) و رفتار مشتریمدارانه (0.557)، دارای اندازه اثر بالا (بیش از 0.5) هستند. از بین پیامدهای مسئولیت اجتماعی در سطح سازمان، به ترتیب، متغیرهای هویت سازمانی (0.940)، فرهنگ (0.785)، اعتماد سازمانی (0.653)، بالندگی سازمانی (0.631)، مزیت رقابتی (0.597)، ارزش برند (0.564)، عملکرد مالی (0.528) و تصویر برند (0.506) دارای اندازه اثر بالا میباشند. همچنین، از بین پیامدهای مسئولیت اجتماعی در سطح برونسازمانی، به ترتیب متغیرهای مشروعیت سازمان (0.826)، اعتماد عمومی (0.595)، کیفیت ادراک شده (0.531) و عملکرد زیستمحیطی (0.531)، دارای اندازه اثر بالا هستند.
The purpose of this study is to identify the outcomes of Corporate Social Responsibility (CSR) in Iranian organizations using a meta-analysis approach. This is an applied research and is descriptive in terms of purpose. The statistical population is articles published in the field of CSR in Iran from 2011 to 2021. According to the defined protocol, 56 studies were eligible to be used, as samples which were utilized in the meta-analysis process. These studies were reviewed and analyzed using CMA2 software (comprehensive meta-analysis software). Findings revealed that among the outcomes of CSR at the level of individuals, the variables of person-organization fit (0.904), altruism (0.619) and customer-oriented behavior (0.557) have a high effect size (more than 0.5). Among the outcomes of CSR at the organizational level, the variables of organizational identity (0.940), culture (0.785), organizational trust (0.653), organizational eloquence (0.631), competitive advantage (0.597), brand value (0.564), financial performance (0.528) and brand image (0.506) have high effect size. Also, among the outcomes of CSR at the level of external stakeholders, the variables of organizational legitimacy (0.826), public trust (0.595), perceived quality (0.531) and environmental performance (0.531), respectively, have a large effect size.
خلاصه ماشینی:
چکيده هدف اين پژوهش ، شناسايي پيامدهاي مسئوليت اجتماعي در سازمان هاي ايراني با استفاده از رويکرد فراتحليل است .
همچنين ، از بين پيامدهاي مسئوليت اجتماعي در سطح برون سازماني، به ترتيب متغيرهاي مشروعيت سازمان (٠,٨٢٦)، اعتماد عمومي(٠,٥٩٥)، کيفيت ادراک شده (٠,٥٣١) و عملکرد زيست محيطي(٠,٥٣١)، داراي اندازه اثر بالا هستند.
در سطح سازماني نيز متغير عملکرد مالي در پژوهش هاي بسياري بررسي شده است و اعتماد عمومي نيز يکي از نتايج اقدامات مسئوليت اجتماعي در سطح برون سازماني ميباشد.
Visser جنبه هاي فردي اين موضوع نموده اند مانند ارتباط بين مسئوليت اجتماعي و رضايت شغلي و يا دلبستگي شغلي و همچنين ساير مزاياي فردي ( ,Maon ;٢٠١٠ ,Shabana &Carroll ٢٠١٩ ,Glavas &Aguinis ;٢٠١٠ ,Swaen &Lindgreen, ).
برخي از پژوهش ها به بررسي تاثير مسئوليت اجتماعي بر رفتار و نگرش کارکنان پرداخته اند مانند جذابيت شرکت به عنوان يک کارفرما ( & Van prooijen ;٢٠١٣ ,Skarlicki &Rupp, Shao, Thornton, ٢٠١٥ ,Ellemers) و برخي ديگر از تحقيقات رضايت و دلبستگي شغلي، تمايل به ترک خدمت و تعهد به سازمان را بررسي کرده اند ( ;٢٠١٥ ,Mellahi &Brammer, He, ٢٠١٤ ,Swain &Korschun, Bhattacharya, ).
Job engagement مطالعاتي نيز به بررسي تاثير مثبت مسئوليت اجتماعي در سطح سازماني، در سه دهه اخير، پرداخته اند (٢٠١٠ ,Pai &Lai, Chiu, Yang, ;٢٠١٧ ,Abdullah, Ashraf, Sarfraz).
(Irizarry, & Blanco-Steger Morales, 2015; Yong, Jin & Sung-Hack, 2012 در سال هاي اخير، تاکيد بر اين موضوع بوده است که شرکت ها بايد بيشتر به بررسي تاثير اقدامات خود بر ذينفعان بيروني بپردازند.