چکیده:
هدف پژوهش حاضر، تعیین ویژگی های روانسنجی
مقیاس مهارتهای زندگی در جمعیت دانشجویی ایران
بود. جامعه آماری پژوهش، دانشجویان مشغول به تحصیل
در تهران بود. 845 نفر (44/2 درصد زن،55/8 درصد
مرد،میانگین سنی 23/86) از اعضای جامعه هدف به
شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزارهای ارزیابی
شامل مقیاس خشم چندبعدی، مقیاس تاب آوری، سیاهه
حل مسئله اجتماعی، مقیاس رفتارهای دوستانه، مقیاس
خودشناسی انسجامی، مقیاس تنظیم هیجانی، پرسشنامه
همدلی هیجانی، مقیاس ملی سلامت روان دانشجویان و
فرم کوتاه سیاهه پنج عاملی شخصیت بود. جهت بررسی
اعتبار از همسانی درونی و جهت بررسی ساختار عاملی از
تحلیل عاملی تاییدی بهره گرفته شد. تحلیل عاملی تاییدی
نشان داد که ساختار نهایی مقیاس مهارتهای زندگی با
60 ماده شامل ده زیرمقیاس است.دامنه آلفای کرونباخ نیز
بین 0/58 (مهارت تفکر نقادانه) تا 0/78(مهارت همدلی)
بود. نتایج همبستگی میان زیرمقیاس های ابزار مهارتهای
زندگی و ابعاد شخصیت و همچنین بخشهای مختلف
سلامت روان نشان داد که این مقیاس از روایی همزمان
بالایی برخوردار است. در نتیجه مقیاس مهارتهای
زندگی در قشر دانشجو دارای ویژگی های روانسنجی
مناسب از قبیل ساختار عاملی تاییدی مناسب، همسانی
درونی و روایی همزمان بوده و می تواند مورد استفاده
پژوهشگران قرار بگیرد.
The present study aimed to investigate the psychometric properties of the Life Skills Scale among Iranian university students. Sample were drawn from university students in Tehran, 845 students were recruited using simple random sampling method. A set of instruments including Multi-dimensional Anger Inventory, Resiliency Scale, Social Problem Solving Scale, Friendliness Scale, Integrative Self Knowledge Scale, Emotion Regulation Scale, Questionnaire Measure of Emotional Empathy, and Iranian Mental Health Scale were used in order to evaluate concurrent validity. Internal consistency of the scale was used to evaluate reliability and Confirmatory Factor Analysis (CFA) was used to evaluate compare alternative factor structures. CFA showed that 10-factor solution had the best fit indices for the 60-item. Cronbach’s alphas ranged between 0.58 (critical thinking subscale) and 0.78 (empathy subscale). Correlations between subscales and concurrent instruments demonstrated that the scale had adequate concurrent validity. Life Skills Scale showed satisfactory psychometric properties. Thus, it may be used in research settings with university students.
خلاصه ماشینی:
استانداردسازي مقياس مهارت هاي زندگي در جمعيت دانشجويان o Standardization of Life Skills Scale in Students Sampleo دکتر سعيد اکبري زردخانه * دکتر علي دلاور** دکتر حميد يعقوبي **** دکتر فرامرز سهرابي اسمرود** محمد عطاري *** چکيده هدف پژوهش حاضر، تعيين ويژگي هاي روان سنجي مقياس مهارت هاي زندگي در جمعيت دانشجويي ايران بود.
تحليل عاملي تأييدي نشان داد که ساختار نهايي مقياس مهارت هاي زندگي با ٦٠ ماده شامل ده زيرمقياس است .
نتايج همبستگي ميان زيرمقياس هاي ابزار مهارت هاي زندگي و ابعاد شخصيت و همچنين بخش هاي مختلف سلامت روان نشان داد که اين مقياس از روايي همزمان بالايي برخوردار است .
شماره ماده هاي بارگذاري شده حاصل از تحليل مؤلفه هاي مقياس مهارت هاي زندگي به ترتيب اندازة بار يکم دوم سوم چهارم پنجم ششم هفتم هشتم نهم دهم (به تصویر صفحه رجوع شود) انجام تحليل عاملي اکتشافي روي ماتريس همبستگي پليکوريک حاصل از داده هاي گروه نمونه مدرج سازي نشان داد که عوامل استخراجي از روش مؤلفه هاي اصلي و چرخش پروماکس بيشترين همخواني را با ساختار نظري مقياس دارد.
بررسي روند انجام و نتايج حاصل از مراحل ساخت و استانداردسازي نشان ميدهد که مقياس مهارت هاي زندگي با ده مؤلفه و شصت ماده از شواهد اعتبار و روايي مناسبي براي استفاده در جمعيت دانشجويي کشور برخوردار است .
School-life skills scale: Development of a junior high school student form.
Life Skills Development Inventory- college form: An assessment measure.
Development of a daily life skills scale for college students, Japanese Journal of Educational Psychology, 54 (2), 211-221.