چکیده:
هدف: پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش نظریه ذهن بر مهارتهای اجتماعی و تنظیم هیجان دانشآموزان پسر دارای اختلالات یادگیری انجام شد.
روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه دانشآموزان پسر مقطع ابتدایی دارای اختلال یادگیری شهر اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 بود (250=N). از بین آنها 30 نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و بهصورت تصادفی در گروههای آزمایشی (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) جایگزین شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه تنظیم شناختی هیجان توسط گرانفسکی، کرایج و اسپینهاون (2002) و پرسشنامه مهارتهای اجتماعی ماتسون (1983) استفاده شد. گروه آزمایش 8 جلسه برنامه آموزش نظریه ذهن هال و تاگر-فلاسبرگ (2003) دریافت نمودند. بهمنظور بررسی تغییرات ایجاد شده، پسآزمون اجرا شد. دادهها با روش آماری تحلیل کوواریانس چندمتغیری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج آزمون تحلیل کوواریانس نشان داد که بین دو گروه در مؤلفههای تنظیم هیجان و مهارتهای اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد (0.05>P). بهطوریکه بهترتیب دانشآموزانی که در گروه آزمایش تحت آموزش نظریه ذهن قرار گرفته بودند از سطوح بالاتر مهارتهای اجتماعی و تنظیم هیجان نسبت به دانشآموزان گروه کنترل برخوردار بودند.
نتیجهگیری: با توجه به نتایج بهدستآمده میتوان گفت که آموزش نظریه ذهن در افزایش بهکارگیری راهبردهای هیجانی مثبت و بهبود مهارتهای اجتماعی مؤثر بوده است. این نتایج پیشنهادهای مهمی در جهت بهکارگیری آموزش این مهارتها بهعنوان یک روش مداخلهای در مدارس و مراکز درمانی دارد.
Objective: The aim of present study was to investigate the effectiveness of mind theory training on social skills and emotion regulation of male students with learning disabilities. Methods: The method of the present study was an experimental design with pretest-posttest design along with control group. The statistical population of the study included all male students with learning disabilities in primary school in Ardabil city in the academic year 1399-1400 (N=250). Among them, 30 people were selected by purposeful sampling method and randomly assigned to experimental (N= 15) and control (N= 15) groups. The experimental group received 8 sessions of Mind Theory Training (Hale & Tager-Flusberg, 2003). Granefski cognitive emotion regulation questionnaire (2002) and Matson social skills questionnaire (1983) were used to collect data. Data were analyzed by multivariate analysis of covariance. Results: The results of analysis of covariance showed a significant difference between two groups in social skills and emotional regulation (PConclusion: According to the results, it can be said that Mind Theory Training has been effective in increasing the use of positive emotional strategies and improving social skills. These results have important suggestions for using these skills training as an intervention method in schools and educational centers.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي آموزش نظريه ذهن بر مهارت هاي اجتماعي و تنظيم هيجان دانش آموزان پسر داراي اختلالات يادگيري The Effectiveness of Mind Theory Training on Social Skills and Emotional Regulation of Male Students with Learning Disabilities سارا تقيزاده هير١، پرويز پرزور٢* دريافت مقاله : ١٤٠٠/١٠/١٩ بازنگري مقاله : ١٤٠٠/١٢/٢٨ پذيرش مقاله : ١٤٠٠/٠٣/٠٦ انتشار مقاله : ١٤٠١/١٠/١٠ چکيده هدف : پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش نظريه ذهن بر مهارت هاي اجتماعي و تنظيم هيجان دانش آموزان پسر داراي اختلالات يادگيري انجام شد.
Bernardi, Leonard, Hill, Bottinga & Henry 5.
Flynn, Ricker, Dolezal, Kunin & Mellins 4.
Wittrup, Hussain, Albright, Hurd, Varner & Mattis 4.
بحث و نتيجه گيري پژوهش حاضر با هدف بررسي اثربخشي آموزش نظريه ذهن بر مهارت هاي اجتماعي و تنظيم هيجان دانش آموزان داراي اختلال يادگيري انجام شد.
نتايج پژوهش نشان داد که آموزش نظريه ذهن بر مهارت هاي اجتماعي دانش آموزان داراي اختلال يادگيري اثرگذار بوده است .
نتايج اين پژوهش ها نشان داده است آموزش نظريه ذهن منجر به بهبود مهارت هاي اجتماعي افراد ميشود.
به طورکلي ميتوان نتيجه گرفت که آموزش نظريه ذهن موجب بهبود مهارت هاي اجتماعي و تنظيم هيجان در دانش آموزان داراي اختلال يادگيري ميشود.
The Effectiveness of Theory of Mind Training On the Social Skills of Children with High Functioning Autism Spectrum Disorders, Iranian Journal of Child Neurology, 9(3), 40-49.
The Effectiveness of Emotion-Communication Skills Training on Cognitive Emotion Regulation, Parental Self-Efficacy and Child Acceptance in Mothers of Children with Learning Disabilities, Iranian Evolutionary and Educational Psychology, 3(2), 105-117.