چکیده:
چکیدهکتاب های درسی یکی از ابزارهای مناسب برای القای هویّت فرهنگی(ملّی، قومی و دینی) در جریان تعلیم و تربیت هستند و بدون شک یکی از مهمترین ابعاد هویّتی مردم هر جامعهای هویّت قومی و دینی آنها است. انعکاس صحیح و به موقع مشخصّههای فرهنگی، هویّت دینی و ملّی اقوام مختلف افغانستان در کتابهای درسی میتواند در ایجاد وحدت ملّی مؤثر بوده و احساس در حاشیه بودن اقوام را از بین ببرد ونمایانگر تنوع قومی، هویتی، فرهنگی، اجتماعی و... این مرز و بوم باشد. لذا پژوهشگر در پی دانستن این امر است که «هویت قومی، مردمان هزاره» در کتابهای درسی تاریخ دوره متوسطه و لیسه افغانستان، به لحاظ همگرایی و واگرایی چگونه بازنمایی گردیده است. در پژوهش حاضر کتابهای تاریخ دوره متوسطه و دبیرستان وزارت معارف افغانستان منتشر شده در سال 1390هـ.ش، مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و مؤلفهها و عناصر هویت قومی «هزاره» احصا و نحوه بازنمایی آن در این کتب نشان داده شده است و برخلاف تمامی ادعاهایی که در دولت جمهوری وجود داشت هیچگونه نشانی از دموکراسی و احترام به حقوق اقوام و اقلیتها در نظام تعلیم و تربیت و معارف کشور دیده نمیشود بلکه نشان از حاکم بودن روحیه قوم مداری و تعصب بر این فضا است. برای نشان دادن این امر از روشها و فنون متفاوتی برای نیل به هدف میتوان سود برد که یکی از روش-های موجود روش تحلیل محتوا است. لذا در پژوهش پیشرو برای تجزیه و تحلیل دادههای تحقیق از روش تحلیل محتوای کمی استفاده شده است.
Textbooks are one of the appropriate tools for instilling cultural identity (national, ethnic and religious) in the course of education and there is no question that one of the most important aspects of the identity of the people in any society is their ethnic and religious identity. The appropriate and timely reflection of the cultural characteristics, religious and national identity of different ethnic groups in Afghanistan in textbooks can affect the national unity and eliminate the feeling of being a marginalized ethnic group. They also represent ethnic, identity, cultural and social diversity. Hence, the researcher seeks to examine how "ethnic identity of Hazara people" is represented in Afghanistan's middle and high school history textbooks, in terms of convergence and divergence. In this study, the history books of the middle school and high school published by the Ministry of Education of Afghanistan in 2013 SH were examined and analyzed, and the components and elements of the "Hazara" ethnic identity and how it is represented in these books were shown. This research shows that despite all claims in the republic government, there was no sign of democracy and respect for the rights of ethnic groups and minorities; rather it is a sign prevalence of the spirit of ethnocentrism and prejudice. To show this, different methods and techniques can be employed, among which is the content analysis method. Therefore, quantitative content analysis method has been applied in the present research to analyze the data.