چکیده:
اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮ آن اﺳﺖ ﺑﺎ ﺗﺄﺳﯽ از ﯾﮏ ﺧﻮدﺑﺎزاﻧﺪﯾﺸﯽ ﺣﺮﻓﻪ اي ﺑﺎ ﺑﻬﺮه ﮔﯿﺮي از دﯾﺪﮔﺎه ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ ﻧﻈﺎم ﻧﻮآوري ﮐﺸﺎورزي، ﺿﻤﻦ ﺑﺮﺷﻤﺮدن ﻣﺴﺎﺋﻞ ﮐﻠﯿﺪي، ﺳﻮﯾﻪ ﻫﺎي ﺗﺤﻮل در ﻧﻈﺎم آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﺎورزي را در راﺳﺘﺎي اﻟﮕﻮي اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮاﻧﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ ﻣﻌﺮﻓﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ. روش ﺗﺤﻘﯿﻖ ﺣﺎﺿﺮ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﺎﻫﯿﺖ و اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﯿﻖ و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ وﯾﮋﮔﯽ در ﻧﺤﻮه ﺟﻤﻊآوري اﻃﻼﻋﺎت در ارﺗﺒﺎط ﺑﺎﻣﻮﺿﻮع ﻣﻮرد ﻧﻈﺮ، ﺗﻮﺻﯿﻔﯽ ﺗﺤﻠﯿﻠﯽ ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﺟﻤﻊآوري اﻃﻼﻋﺎت ﻧﯿﺰ ﺑﺎ اﺳﺘﻔﺎده از ﻣﻨﺎﺑﻊ ﻣﮑﺘﻮب ﮐﺘﺎﺑﺨﺎﻧﻪاي، ﻣﻘﺎﻻت ﭘﮋوﻫﺸﯽ در ﺣﻮزه ﺗﺮوﯾﺞ و آﻣﻮزش ﮐﺸﺎورزي و ﺗﻌﺒﯿﺮي از ﻣﻘﺎﻻت ﺣﻮزهي آﻣﻮزﺷﯽ ﻧﺸﺄت ﮔﺮﻓﺘﻪ و اﺳﺎس ﮐﺎر ﺑﺮ ﺗﺤﻠﯿﻞ و اﺳﺘﻨﺒﺎط ﻣﺤﻘﻖ و ﺑﻪ ﻟﺤﺎظ اﺳﺘﻔﺎده از ﻧﺘﺎﯾﺞ ﮐﺎرﺑﺮدي ﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻧﺘﺎﯾﺞ ﺣﺎﺻﻞ از اﯾﻦ ﺗﺤﻘﯿﻖ ﻧﺸﺎن داد ﮐﻪ روﻧﺪ ﮐﻨﻮﻧﯽ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﺎورزي در اﯾﺮان ﺑﺪﻟﯿﻞ ﺑﺤﺮان زا ﺑﻮدن ﻗﺎﺑﻞ ﺗﺪاوم ﻧﯿﺴﺖ و ﻧﯿﺎزﻣﻨﺪ ﺑﺎزاﻧﺪﯾﺸﯽ ﺳﯿﺴﺘﻤﯽ و ﺑﺎزﻧﮕﺮي ﺑﻨﯿﺎدﯾﻦ اﻣﺎ ﻣﺘﻮازن و ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﺑﺎﻓﺘﺎر ﺑﺨﺶ ﮐﺸﺎورزي و ﻧﻈﺎم ﮔﺴﺘﺮده اﻗﺘﺼﺎدي، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺳﯿﺎﺳﯽ و ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ و ﺑﻮم ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ ﮐﺸﻮر اﺳﺖ. ﭼﻨﯿﻦ ﺗﺤﻮﻟﯽ ﻧﯿﺎز اﺳﺖ ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ آﻣﻮزه ﻫﺎي اﻟﻬﺎم ﺑﺨﺶ ﮐﺸﻮرﻫﺎي دﯾﮕﺮ و ﺳﻮﯾﻪ ﻫﺎي ﭘﺎرداﯾﻢ ﻧﻮﯾﻦ در ﺣﺎل ﺑﺮآﯾﺶ و ﺑﺎ در ﻧﻈﺮ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﭘﯿﻮﻧﺪﻫﺎي ﺷﺒﮑﻪ اي اﯾﻦ ﻧﻈﺎم ﺑﺎ دﯾﮕﺮ ﻧﻈﺎم ﻫﺎي ﻣﺘﻌﺎﻣﻞ ﻫﻤﺎﻧﻨﺪ ﺗﺮوﯾﺞ، ﺗﺤﻘﯿﻖ، اﺟﺮا، ﺑﺎزار، ﺻﻨﻌﺖ و ﻏﯿﺮه و ﻧﯿﺰ ﻫﻤﺎﻫﻨﮕﯽ و ﺗﻘﺴﯿﻢ ﮐﺎر و اﻧﺴﺠﺎم ﻧﻬﺎدي درون ﻧﻈﺎم ﺑﯿﻦ دﺳﺖ اﻧﺪرﮐﺎران ﻣﺘﻌﺪد ﺑﻮﯾﮋه ﻣﺆﺳﺴﺎت دوﻟﺘﯽ، آزاد، ﻏﯿﺮاﻧﺘﻔﺎﻋﯽ، ﻋﻠﻤﯽ و ﮐﺎرﺑﺮدي و ﻧﯿﺰ ﻧﻬﺎدﻫﺎ و اﻧﺠﻤﻦ ﻫﺎي ﻋﻠﻤﯽ ﻓﻌﺎل در ﻋﺮﺻﻪ آﻣﻮزش ﻋﺎﻟﯽ ﮐﺸﺎورزي اﺳﺖ.