چکیده:
هدف اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺮرﺳﯽ ﻣﯿﺰان ﺗﺄﺛﯿﺮ ﺳﺎز و ﮐﺎرﻫﺎي اﺟﺮاﯾﯽ ﻣﺪل ﺑﻮﻣﯽ ﺳﺎزي ﺷﺪه ﻣﺮﮐﺰ ﻋﻠﻢ و ﻓﻨﺎوري ﺑﺮ اﺳﺎس اﻟﮕﻮي اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮاﻧﯽ ﭘﯿﺸﺮﻓﺖ, ﺑﺮ رﺷﺪ روﺣﯿﺎت اﺳﻼﻣﯽ در ﻧﻮﺟﻮاﻧﺎن دﺑﯿﺮﺳﺘﺎﻧﯽ اﺳﺖ. ﺑﺪﯾﻦ ﻣﻨﻈﻮر، ﺗﻌﺪاد 32 ﻧﻔﺮ از داﻧﺶ-
آﻣﻮزان ﺑﺮﺗﺮ ﭘﺴﺮ دوره ﻣﺘﻮﺳﻄﻪ 3 ﻣﺪرﺳﻪ ﺷﻬﺮ داﻣﻐﺎن ﺑﻪ ﻃﻮر ﺗﺼﺎدﻗﯽ اﻧﺘﺨﺎب ﺷﺪه و ﺑﻪ دو ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ و ﮔﻮا ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪﻧﺪ. ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪﻫﺎي ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺧﻮدﮐﻨﺘﺮﻟﯽ، ﺗﻌﻬﺪ ﻣﺬﻫﺒﯽ، ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ، ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺟﻬﺖﮔﯿﺮي ﻣﺬﻫﺒﯽ در ﻣﺮﺣﻠﻪ ﭘﯿﺶ آزﻣﻮن و ﭘﺲ آزﻣﻮن اﺟﺮا ﮔﺮدﯾﺪ. داﻧﺶآﻣﻮزان ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺸﯽ ﻃﯽ 6 ﻣﺎه و در ﻃﯽ 72 ﺟﻠﺴ ﻣﻌﺮﻓﺘﯽ آﻣﻮزﺷﯽ، در دوره آﻣﻮزﺷﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﮐﺮدﻧﺪ. ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﻧﺘﺎﯾﺞ آزﻣﻮنﻫﺎ در ﻣﺮاﺣﻞ ﭘﯿﺶآزﻣﻮن و ﭘﺲآزﻣﻮن ﻧﺸﺎﻧﮕﺮ ﺗﺄﺛﯿﺮ آﻣﻮزشﻫﺎ در ﺑﻬﺒﻮد روﺣﯿﻪ اﺳﻼﻣﯽ، ﯾﻌﻨﯽ ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ وﯾﮋﮔﯽﻫﺎي ﺗﻮاﻧﺎﯾﯽ ﺧﻮد ﮐﻨﺘﺮﻟﯽ، ﺗﻌﻬﺪ ﻣﺬﻫﺒﯽ، ﻫﻮش اﺧﻼﻗﯽ، ﻣﻬﺎرت اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ و ﺟﻬﺖﮔﯿﺮي ﻣﺬﻫﺒﯽ، ﺑﺮ ﮔﺮوه آزﻣﺎﯾﺶ در ﻣﻘﺎﯾﺴﻪ ﺑﺎ ﮔﺮوه ﮐﻨﺘﺮل ﺑﻮد.