چکیده:
در عصر حاضر، منابع انسانی دانشگر به عنوان مهمترین قابلیت سازمان در کسب مزیت رقابتی و همچنین عمده ترین دارایی نامشهود قلمداد شده، و اعتقاد سازمانی بر آن است که باید کارکنان را پایه و اساس بهبود کیفیت و بهره وری کلیه فرآیندهای سازمانی دانست.هدف این پژوهش بررسی تأثیر رقابت دربازار محصول با استفاده از شاخص هرفیندال- هیرشمن بر کارایی سرمایه گذاری در منابع انسانی در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است. داده های پژوهش با استفاده روش کتابخانه ای – اسنادکاوی تهیه شده است و جامعه آماری این پژوهش شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی بازه زمانی 1393 تا 1398 می باشد. نمونه گیری به روش حذف سیستماتیک انجام گرفته و تعداد 124 شرکت به عنوان نمونه انتخاب گردیده است.این پژوهش ازنوع تصادفی،همبستگی و پس رویدادی است.برای آزمون فرضیه ها از تکنیک رگرسیون چند متغیره به روش داده های تابلویی استفاده شده است.یافتههای پژوهش نشان داد بین رقابت در بازار محصول با استفاده از شاخص هرفیندال- هیرشمن و کارایی سرمایه گذاری در منابع انسانی رابطه معکوس و معناداری وجود دارد.
The main arguments of economics are based on the assumption that competition in the product market is an excellent mechanism for the optimal allocation of resources and has disciplinary effects on the behavior of managers and their inadequacies. The purpose of this study was to investigate the effect of competition in the product market using the Herfindahl-Hirschman index on the efficiency of human resources in companies listed on the Tehran Stock Exchange. The statistical population of this research is the companies listed on the Tehran Stock Exchange during the period 1393 to 1398. Sampling was performed by systematic removal method and 124 companies were selected as the sample is random, this research is correlational and post-event. To test the hypothesis, multivariate regression method was used using panel data method. The results showed that there is a significant inverse relationship between the competition index in the product market using the Hirschman index and the efficiency of investment in human resources
خلاصه ماشینی:
هدف از اين پژوهش ، بررسي تأثير رقابت بازار محصول با استفاده از شاخص هرفيندال - هيرشمن بر کارايي منابع انساني در شرکت هاي پذيرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است .
يافته هاي پژوهش نشان داد بين شاخص رقابت در بازار محصول با استفاده از شاخص هيرشمن و کارايي سرمايه گذاري در منابع انساني رابطه معکوس و معناداري وجود دارد.
لذا با توجه به اينکه سرمايه انساني يکي از عوامل مهم موفقيت و رشد و توسعه سازمانهاست و هدف سرمايه گذاران نيز کسب بازده مناسب در سرمايه گذاري مي باشد ، 164 سوال اصلي تحقيق و پژوهش حاضر اين است که رقابت در بازار محصول با استفاده از شاخص هرفيندال - هيرشمن چه تاثيري بر کارايي سرمايه گذاري در منابع انساني دارد؟ ٢.
٣. هدف پژوهش هدف اين پژوهش بررسي رابطه رقابت در بازار محصول (شاخص هرفيندال - هيرشمن ) با کارايي سرمايه گذاري در منابع انساني است .
٤. فرضيه پژوهش در اين پژوهش ما به فرضيه "بين رقابت بازار محصول (شاخص هرفيندال - هيرشمن ) و کارايي سرمايه گذاري درمنابع انساني رابطه مستقيم و معناداري وجود دارد" مي پردازيم .
٦. آزمون فرضيه پژوهش 171 بين رقابت بازار محصول (شاخص هرفيندال - هيرشمن ) و کارايي سرمايه گذاري درمنابع انساني رابطه مستقيم و معناداري وجود دارد.
يافته ها حاکي از اين بود که رابطه اي منفي بين رقابت در بازار محصول شاخص هيرشمن و کارايي سرمايه گذاري منابع انساني وجود دارد.
Employee quality and financial reporting outcomes, Journal of Accounting and Economics, Vol 64, PP.