چکیده:
ایدههای خلاقانه کارکنان، منبع بینشها و محصولات جدیدی هستند که زندگی روزمره را غنی میکنند. خلاقیت و ایدهپردازی کارکنان نتیجه تعامل بین عوامل فردی و زمینهای در محیط است. منبع اصلی خلاقیت و نوآوری در نقطه تلاقی بین مهارتها و دانش فرد قرار دارد و بررسی این موضوع نیازمند مطالعه محرکهای درونی و محیطی در بستر محیط سازمانی است. در این مطالعه که بر نقش پاداشهای مالی در افزایش عملکرد ایدهپردازی برای تولید ایدههای جدید کسبوکاری و سرمایهگذاری در یک شتابدهنده فعال در صنعت فناوری و ارتباطات در چین متمرکز شده است؛ تعداد 168 کارمند و متخصص در یک شتابدهنده کشور چین برای حضور در یک آزمایش تجربی شرکت کردهاند. برای بررسی مداخلههای مختلف تخصیص پاداش مستمر در فرایند ایدهپردازی درجهت ایجاد ایدههای کسبوکاری جدید، سه شکل مختلف از مقادیر تخصیص پاداش، در سه گروه حداکثری، تصادفی و صفر (گروه کنترل) برای تحقق آزمایش تجربی تعریف شد. نتیجه این پژوهش نشان میدهد که تخصیص پاداشهای مالی نه تنها باعث بهبود عملکرد ایدهپردازی کارکنان میشود بلکه عدم تخصیص پاداش به این فرایند شرایط کاهش خلاقیت و نوآوری را در این زمینه فراهم میکند.
Employees' creative ideas are the source of new insights and products that enrich daily life and make a valuable contribution to business development. In other words, employee creativity is the result of interaction between individual and contextual factors with the environment; Also, the source of creativity and innovation is at the intersection between skills and knowledge of the individual and the study of this issue requires the study of internal and environmental triggers in the context of the organizational environment. In this study, which is focused on the role of financial rewards in enhancing the performance of new business/venture ideas in a High Tech ICT Accelerator in China, 168 volunteers employees at this accelerator participated in an empirical experiment. To explore the different interventions of continuous reward allocation in an idea generation process for creating new venture ideas, we defined three forms of maximum, random, and null (control group) types of reward in the experiment. The results of this study show that the allocation of financial rewards improves the performance of idea generation, but also in the lack of reward allocation into the idea generation process reduces creativity and innovation in this field.