چکیده:
زمینه: هوش اقتصادی نگرشی است در مورد توانایی و یادگیری و استفاده از پول که برای بقا و موفقیت در زندگی قرن بیست و یکم الزامی است. هوش اقتصادی منجر به افزایش حل مسأله و نقادی، سازگاری، تجزیه و تحلیل اطلاعات و کـارآفرینی می شود در حالی که خلاء آن منجر به مشکلات مالی و فشارهای اقتصادی، سر درگم بودن، ناامیدی و افسردگی و مشکلات اجتماعی - اقتصادی می گردد. با وجودی که کشف و فهم پدیدارشناسانه و تجربه زیسته افراد خبره موجب شناسایی عوامل بالقوه میشود اما در زمینه کاربرد این روش در جامعه هدف شکاف پژوهشی وجود دارد. هدف: پژوهش حاضر با هدف تجربه زیسته افراد خبره از هوش اقتصادی در قالب یک مطالعه پدیدار شناسی انجام شد. روش: روش پژوهش حاضر از نظر هدف بنیادی و از نوع ماهیت دادهها کیفی از نوع پدیدارشناسی توصیفی است. جامعۀ مورد مطالعه پژوهش حاضر شامل کلیه اساتید رشته روانشناسی صنعتی، مدیریت مالی، اقتصاد و روانشاسی تربیتی و روانسنجی در دانشگاههای آزاد و دولتی با بیش از 5 سال سابقه تدریس و همچنین چند تن از کارآفرینان برتر بود. 17 نفر (10 نفر از اساتید و 7 نفر از کارآفرینان برتر) براساس اصل اشباع و با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند (نمونه گیری نظری) و با توجه به ملاک های ورود انتخاب شدند. شرکت کنندگان، از طریق مصاحبه ﻧﻴﻤﻪ ﺳﺎﺧﺘﺎرﻳﺎﻓﺘﻪ ﻣﻮرد ﻣﺼﺎﺣﺒﻪ ﻗﺮارﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. به منظور تحلیل دادههای مصاحبه ها از روش تحلیل مضمون استفاده شد. یافته ها: پس از استخراج موضوعی و طبقه بندی آن ها، یافته ها شامل ٥ مضمون اصلی (روحیه کارآفرین، نگرش مثبت، رفتار مالی مناسب، تجربه پذیری، الگو برداری) و 21 مضمون فرعی بود. ارتباط این مضامین اصلی و فرعی در اصل مقاله آورده شده است. نتیجهگیری: بر اساس نتایج پژوهش می توان گفت که مواردی مانند خودباوری، دانش اندوزی، مثبت اندیشی، نفکر کارآفرین، وقت شناسی، سرمایه گذاری مدبرانه، خلاقیت، مدیریت زمان، برنامه ریزی راهبردی، کسب تجربه و توجه به فرصت های پیشرفت و تعامل با کارآفرینان از مؤلفه های مهم هوش اقتصادی هستند و آگاهی افراد از این مؤلفه ها می تواند به موفقیت و پیشرفت اقتصادی آن ها کمک کند.
Background: Economic intelligence, is an attitude about the ability to learn and use money that is essential to survival and success in 21st-century life. Economic intelligence leads to increased problem-solving and critique, adaptability, information analysis and entrepreneurship, while a vacuum lead to financial problems and economic pressures, confusion, frustration and depression, and socio-economic problems. Although the phenomenological discovery and understanding and the lived experience of experts lead to the identification of potential factors, but there is a research gap in the field of application of this method in the target society.
Aims: The present study was conducted with the aim of the living experience of experts in economic intelligence in the form of a phenomenological study. The study population of the present study included all professors of industrial psychology, financial management, economics and educational psychology and psychometrics in free and public universities with more than 5 years of teaching experience as well as some of the top entrepreneurs. 17 people (10 professors and 7 top entrepreneurs) were selected based on the principle of saturation and using purposive sampling method (theoretical sampling) and according to the inclusion criteria And Colouzi method was used to analyze the interview data.
Methods: The method of the present study is descriptive phenomenological in terms of the basic purpose and the nature of the qualitative data. The study population of the present study included all professors of industrial psychology, financial management, economics and educational psychology and psychometrics in free and public universities with more than 5 years of teaching experience as well as some of the top entrepreneurs. 17 people (10 professors and 7 top entrepreneurs) were selected based on the principle of saturation and using purposive sampling method (theoretical sampling) and according to the inclusion criteria. The participants were interviewed through a semi-structured interview. In order to analyze the interview data, thematic analysis method was used.
Results: After thematic extraction and classification, the findings included 5 main themes (entrepreneurial spirit, positive attitude, appropriate financial behavior, empiricism, role modeling) and 21 sub-themes. The relationship between these main and secondary topics is given in the main article.
Conclusion: Based on the research results, it can be said that items such as self-confidence, knowledge acquisition, positive thinking, entrepreneurial thinking, punctuality, prudent investment, creativity, time management, strategic planning, gaining experience and paying attention to opportunities for progress and interaction with entrepreneurs are components. These are important aspects of economic intelligence, and people's awareness of these components can contribute to their economic success and progress.