چکیده:
زمینه: پژوهش ها نشان دادهاند مهارت های حرکتی ساده از جمله پیش نیازهای رشد مهارت های حرکتی پیشرفته تر به حساب می آیند. با وجود مطالعات گسترده در حوزه مهارت های حرکتی، به تأثیرگذاری بازیهای ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر ارتقای مهارت های حرکتی کمتر پرداخته شده است. هدف: هدف از پژوهش حاضر، مقایسه اثر بازیهای ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارتهای حرکتی درشت و انگیزه در دانش آموزان پسر مقطع ابتدایی میباشد. روش: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیشآزمون و پسآزمون بود. جامعه آماری شامل کلیه کودکان 10-8 ساله پسر در سال 1400 شهرستان اهواز بود. 60 کودک 10-8 ساله با روش نمونهگیری در دسترس به عنوان نمونه انتخاب و به صورت تصادفی در 3 گروه 20 نفری (2 گروه تجربی و یک گروه گواه) جایگزین شدند. ابزار تحقیق، آزمون برونینکس اوزرتسکی، پرسشنامه انگیزش و دستگاه ایکس باکس 360 کینکت بود. در ابتدا دادههای پیشآزمون مهارتهای درشت و انگیزش اخذ گردید. گروههای تحقیق به مدت 8 هفته، 2 بار و هر جلسه 30 دقیقه تمرین کردند. در انتهای جلسات تمرین، پسآزمون مهارتهای درشت و انگیزش گرفته شد. به منظور تحلیل داده ها، از روش تحلیل کوواریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. یافته ها: نتایج نشان داد بازیهای ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارتهای درشت و انگیزش تأثیر معناداری داشتند (0/05 P). همچنین تفاوت معناداری بین بازی های ویدئویی فعال و پایه ورزشی وجود نداشت (0/05 P). نتیجهگیری: بر اساس یافته های به دست آمده مبنی بر اثربخشی بازیهای ویدئویی فعال و پایه ورزشی بر رشد مهارتهای درشت و انگیزش در دانش آموزان، آموزش استفاده از بازی فعال ویدئویی برای ارتقای مهارت های حرکتی درشت در دانش آموزان توصیه می شود.
Background: Researche have shown that simple movement skills are among the prerequisites for the development of more advanced movement skills. Despite extensive studies in the field of movement skills, the influence of active and sports-based video games on the improvement of movement skills has been less discussed.
Aims: The aim of this study was to compare the efficacy of active video games and Basic sports games on the gross motor skill and Motivation in elementary school male students.
Methods: The research was quasi-experimental with pre-test and post-test design. The statistical population included all 8-10 years Children in Ahvaz. 60 Children were selected by available sampling method and randomly divided into 3 groups of 30 individual. The research instruments were the Brunnicks-Ozertsky test, the Motivation Questionnaire and the Xbox 360 Kinect. First, pre-test data on gross skills and motivation were obtained. The study groups practiced twice for 8 weeks, 30 minutes per session. At the end of the training sessions, a post-test of gross skills and motivation was taken. In order to analyze the data, the covariance analysis method was used using SPSS version 22 software.
Results: The results showed that active and sports-based video games had a significant effect on the development of gross skills and motivation (P
Conclusion: Based on the findings regarding the effectiveness of active and sports-based video games on the development of gross motor skills and motivation in students, it is recommended to teach the use of active video games to improve gross motor skills in students.