چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، طراحی مدل مزیت رقابتی در بازار برق می باشد. روش پژوهش، توصیفی و از نوع پیمایشی است. گروه اول جامعه پژوهش، نخبگان صنعت برق و گروه دوم کلیه کارکنان شرکت توزیع نیروی برق استان تهران بودند. از روش تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد برای شناسایی منابع رقابتی و از مدلسازی معادلات ساختاری با نرم افزار Amos، برای ارائه مدل و آزمون فرضیات پژوهش استفاده شد. پس از دستهبندی شاخصها، روابط ساختاری مدل آزمون شد. یافتهها نشان داد که مقادیر شاخصهای برازش مدل، مناسب می باشد. نتایج مدل معادلات ساختاری نهایی مزیت رقابتی در بازار برق نشان داد، منابع رقابتی با ضریب 71/0 بر هوشمندی رقابتی و با ضریب رگرسیونی 80/0 بر کارآفرینی استراتژیک اثر معنیدار، اما با ضریب رگرسیونی 13/0 بر مزیت رقابتی تاثیر معنیداری نداشت. عامل هوشمندی رقابتی با ضریب رگرسیونی 60/0 بر مزیت رقابتی اثر معنیدار، اما با ضریب رگرسیونی 095/0 بر کارآفرینی استراتژیک تاثیر معنیداری نداشت. عامل کارآفرینی استراتژیک نیز با ضریب رگرسیونی 34/0 بر مزیت رقابتی تاثیر معنیدار داشت. در مجموع عامل منابع رقابتی به عنوان متغیر مستقل از طریق نقش میانجی هوشمندی رقابتی (426/0) و کارآفرینی استراتژیک (272/0) بر مزیت رقابتی تاثیر داشت. براین اساس، ایجاد مزیت رقابتی از طریق منابع رقابتی با نقش میانجی و معادله هوشمندی رقابتی و کارآفرینی استراتژیک قابل تبیین بود. در مجموع میتوان گفت منابع رقابتی به تنهایی ایجاد مزیت رقابتی نمیکند و تنها از طریق هوشمندی رقابتی و کارآفرینی استراتژیک است که میتوان منابع را تبدیل به هوشمندی قابل رقابت برای بازار برق دانست.
The purpose of this study is to design a model of competitive advantage in the electricity market. The research method is descriptive and survey type. After classifying the indicators, the structural relationships of the model were tested. The results showed that the values of model fit indices are appropriate. The results of the final structural equation model of competitive advantage in the electricity market showed that competitive resources with a coefficient of 0.71 on competitive intelligence and a regression coefficient of 0.80 had a significant effect on strategic entrepreneurship, but with a regression coefficient of 0.13 had no significant effect on competitive advantage. Competitive intelligence factor with a regression coefficient of 0.60 had a significant effect on competitive advantage, but with a regression coefficient of 0.095 had no significant effect on strategic entrepreneurship. The strategic entrepreneurship factor with a regression coefficient of 0.34 had a significant effect on competitive advantage. In general, the factor of competitive resources as an independent variable through the mediating role of competitive intelligence (0.426) and strategic entrepreneurship (0.272) had an effect on competitive advantage. Accordingly, the creation of competitive advantage through competitive sources could be explained by the mediating role and equation of competitive intelligence and strategic entrepreneurship. In general, based on the final model, it can be said that competitive resources alone do not create a competitive advantage, and only through competitive intelligence and strategic entrepreneurship can resources be considered competitive intelligence for the electricity market.
خلاصه ماشینی:
جدول ٢- ابعاد پرسشنامه کارآفريني استراتژيک (رجوع شود به تصویر صفحه) 10 Ireland et al 11 Orsten et al 12 Huges et al 13 Tang et al 14 Chen et al (رجوع شود به تصویر صفحه) پرسشنامه هوشمندي رقابتي: اين پرسشنامه داراي ٢٠ سوال بوده و با هدف ارزيابي هوشمندي رقابتي بازار برق مورد استفاده قرار گرفت .
٣- مدل کلي اندازه گيري ابعاد هوشمندي رقابتي نتايج تحليل عاملي تاييدي نشان ميدهد که تمامي گويه هاي مربوط به ابعاد هوشمندي رقابتي در تحليل عاملي تاييدي در سطح ٠/٠٠١ معنيدار است و اين معنيداري وزنهاي رگرسيوني (بارعاملي) نشاندهنده روايي همگراي متغيرهاي موجود در مدل ميباشد جدول ١٠- نتايج تحليل مدل نهايي اندازه گيري هوشمندي رقابتي (رجوع شود به تصویر صفحه) با توجه به بارهاي عاملي ابعاد مفروضات زيربنايي، ريسک هاي رقابتي، فرصت هاي بازار، ارزيابي بازار و تهديد رقبا به ترتيب با توجه به ضرايب رگرسيوني بدست آمده بيشترين سهم را در تبيين ابعاد هوشمندي رقابتي دارا هستند.
International Journal of management reviews Issue1.
Strategic positioning and sustainable -25 competitive advantage in food industry, Master thesis, Department of marketing, Aarhus school of business.
B. , 1991, Firm Resources and Sustained Competitive -27 Advantages, Journal of management, 17(1), 99-120.
Dynamic -39 capabilities, creativity and innovation capability and their impact on competitive advantage and firm performance: The moderating role of entrepreneurial orientation.
, (2014), -54 Salesperson competitive intelligence and performance: The role of product knowledge and sales force automation usage, Industrial Marketing Management, 43, pp136–145.
Journal of Marketing Management, 21 (1/2), 89-115.
A review on the -59 relationship between organizational resources, competitive advantage and performance.
(2009); "competitive intelligence adds -61 value", European management journal.