چکیده:
پژوهش حاضر به تحلیل محتوای ادبیات تعلیمی رادیو دیجیتال کودک و مخاطبشناسی آن اختصاص یافته است. روش تحقیق حاضر رویکردی کیفی دارد که مکتبی فرد(1393) نیز آن را تأیید کرده و بیان داشته است که به نظر میرسد که رویکرد کیفی در تحلیل محتوا قرابت زیادی با نقد ادبی به عنوان یکی از رویکردهای رایج در پژوهشهای ادبی دارد.تحقیق حاضر نشان داده که سهم عمدهای از محتوای ادبیات تعلیمی در برنامههای رادیو دیجیتال کودک به ذکر آموزههای دینی، انقلابی، اجتماعی و ... اختصاص یافته است. یافتههای تحقیق نشان داد که رادیو دیجیتال کودک به عنوان یک رسانه مهم در ابعاد مختلف ادبیات تعلیمی کودکان نقش ایفا میکند.با توجه به نتایج به دست آمده برای سوالات پژوهشی باید این امر را در نظر گرفت که تحقق هدف آموزشی تا حدی وابسته به درک مخاطبان است،لذا پیشنهاد می گردد با توجه به گستردگی کشور ایران و تفاوت فرهنگی کودکان در هر یک از گروههای سنی،نویسندگان و برنامهریزان محتوای لازم را با در نظر داشتن تفاوت های فرهنگی در استانهای مختلف تهیه نمایند چرا که سطح رضایتمندی مخاطبان بسیار متفاوت است. همچنین با توجه به دسترسی بیشتر مخاطبان به فضای مجازی و تأثیر راهنمایی والدین در درک بهتر کودکان از شنیدن برنامههای آموزشی رادیودیجیتال کودک به نویسندگان و برنامهریزان پیشنهاد میشود که آموزشهایی از طریق رادیودیجیتال کودک و مدارس در اختیار والدین قرار گیرد تا بتوان در کنار تولید برنامه رادیویی مناسب از والدین به عنوان کمک بیشتر برای تأثیر پذیری کودک از برنامههای آموزشی استفاده کرد و تأثیر راهنماییهای والدین سنجیده شود.
The present study is dedicated to the analysis of the content of children's digital radio educational literature and its audience.The method of the present research has a qualitative approach that Maktabi Fard(2014)has also confirmed it and stated that it seems that the qualitative approach in content analysis is very close to literary criticism as one of the common approaches in literary research. It has been shown that a major part of the content of educational literature in children's digital radio programs is dedicated to mentioning religious, revolutionary, social, etc. teachings.Findings showed that children's digital radio plays an important role in various aspects of children's educational literature.According to the results obtained for research questions, it should be considered that the realization of the educational goal depends to some extent on the understanding of the audience, so it is suggested that given the vastness of Iran and the cultural differences of children in each age group, Writers and programmers should prepare the necessary content taking into account the cultural differences in different provinces because the level of audience satisfaction is very different.Also, due to the greater access of the audience to cyberspace and the effect of parents' guidance in better understanding children from listening to children's radio's educational programs,it is suggested to writers and programmers that education be provided to parents through children's radio and schools so that they can produce radio programs. Appropriately use parenting programs as further assistance to influence the child and measure the effectiveness of parental guidance.
خلاصه ماشینی:
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ٤- ١: مقايسه تطبيقي اهداف برنامه از نظر برنامه ريزان و مخاطبان در گـروه سـني «الف » جدول ٤- ٥: نظر مخاطبان برنامه هاي مورد بررسي در راديو ديجيتـال کـودک در گـروه سني «ب » (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که ملاحظه ميگردد، ميانگين تمام سـوالات پرسشـنامه بـيش از حـد متوسـط (٢/٥) است و با توجه به ميانگين بالاي تمامي سؤالات (٤/٣٥)، اين نتيجه حاصل ميشود که رضايت مخاطبان در گروه سني «ب » از برنامه هاي راديو ديجيتال کـودک در سـطح بسـيار بـالايي (٨٧ درصد) قرار دارد.
(رجوع شود به تصویر صفحه) نمودار ٤- ٣: مقايسه تطبيقي اهداف برنامه از نظر برنامه ريزان و مخاطبان در گـروه سـني «ج » جدول ٤- ٧: نظر مخاطبان برنامه هاي مورد بررسي در راديو ديجيتـال کـودک در تمـامي گروه هاي سني (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) (رجوع شود به تصویر صفحه) همانطور که ملاحظه ميگردد، ميانگين تمام سـوالات پرسشـنامه بـيش از حـد متوسـط (٢/٥) است و با توجه به ميانگين بالاي تمامي سؤالات (٤/٤٥)، اين نتيجه حاصل ميشود که رضايت مخاطبان از برنامه هاي راديو ديجيتال کودک در سطح بسيار بالايي (٨٩ درصد) قرار دارد.