چکیده:
پژوهش حاضر به تعیین تاثیر استراتژیهای یاددهی-یادگیری مغزمحور بر شایستگی اجتماعی دانشآموزان پایه اول پرداخته است. روش تحقیق طرح نیمه تجربی با پیشآزمون پسآزمون و گروه کنترل و شاهد بوده است. جامعه آماری این تحقیق دانشآموزان پایه اول ابتدایی شهر اصفهان بودند. فرایند مداخله در این تحقیق، بر اساس 18 استراتژی آموزش یاددهی-یادگیری مغز محور بر اساس استراتژیهای یاددهی-یادگیری مغز محور دانشگاه فلوریدا در سال 2016 تنظیم شده بود. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه شایستگی اجتماعی کوهن و رسمن (1972) با 44 سوال استفاده شد. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و روشهای آمار استنباطی (آزمونهای تحلیل کوواریانس آنکووا) به وسیله نرمافزار SPSS استفاده شد. نتایج نشان داد که استراتژیهای یاددهی- یادگیری مغزمحور بر شایستگیهای اجتماعی دانشآموزان تاثیر معناداری دارد (01/0P<). استراتژیهای یاددهی-یادگیری مغزمحور بر شایستگیهای اجتماعی دانشآموزان بر اساس تحصیلات پدر و مادر، شاغل بودن یا نبودن مادر و طبقه اقتصادی خانواده تاثیر معناداری ندارد (05/0P<).
The present study has determined the effect of brain-based teaching-learning strategies on the social competence of first grade of elementary school students. The research method was semi-experimental design with pre-test, post-test and testimonial and control groups. The statistical population of this study was the first grade students of Isfahan. The intervention protocol in this study included 18 strategies for brain-based teaching-learning on the university of Florida brain-based teaching-learning strategies (2016). To collect data the social competence questionnaire of Cohen and Rasman (1972) with 44 questions. In order to analyze the data, descriptive statistical methods and inferential statistical methods (ANOVA analysis of covariance tests) were used by SPSS. The results showed that brain-based teaching-learning strategies have a significant effect on students' social competencies (P <0.01). Brain-based teaching-learning strategies do not have a significant effect on students 'social competencies based on parents' education, mother's employment or not, and family economic class (P <0.05).
خلاصه ماشینی:
تاثير استراتژي هاي ياددهي-يادگيري مغز محور بر شايستگي اجتماعي دانش آموزان پايه اول دبستان شهر اصفهان مرجان زارع ١، مريم براتعلي ٢ دريافت : ١٤٠٠/٤/٢٦ پذيرش : ١٤٠١/١١/٢ چکيده پژوهش حاضر به تعيين تاثير استراتژيهاي ياددهي-يادگيري مغزمحور بر شايستگي اجتماعي دانش آموزان پايه اول پرداخته است .
پژوهش هاي مرتبط با آموزش و يادگيري مغزمحور نشان داده است که کاربرد اصول يادگيري مغزمحور بر شايستگي اجتماعي دانش آموزان افزوده است (سيفي و ديگران ، ١٣٨٩).
به بيان ديگر تغييرات نمرات پس آزمون در مقايسه با نمرات پيش آزمون ناشي از استراتژيهاي ياددهي-يادگيري مغزمحور بوده است که توانسته است به عنوان مداخله اي موثر موجب افزايش شايستگي اجتماعي دانش آموزان گردد.
بحث و نتيجه گيري با توجه به نتايج به دست آمده ميتوان بيان داشت که استفاده از استراتژيهاي ياددهي-يادگيري مغزمحور بر شايستگيهاي اجتماعي دانش آموزان تاثير معناداري دارد و استفاده از اين استراتژي موجب بالا رفتن شايستگيهاي اجتماعي دانش آموزان شده است .
نتايج به دست آمده با يافته هاي طاهري (١٣٩٨)، مرادي (١٣٩٢)، کلانترقريشي (١٣٩٠)، زاهديکيا (١٣٩٠)، ياريمقدم (١٣٩٠) و تلخابي (١٣٨٧) مبني بر تاثير يادگيري مغزمحور در شايستگي دانش آموزان همخوان بوده است .
به همين دليل ميتوان استنباط کرد که استراتژيهاي ياددهي- يادگيري مغز محور به خوبي توانسته است بر شايستگيهاي اجتماعي دانش آموزان تاثير مثبت داشته باشد.